Välkomna nya KI-studenter! – Tips och info

Här kommer ett inlägg riktat till er nyblivna KI-studenter, med matnyttig info och en hel del länkar. Hoppas ni fått en händelserik och spännande start!

Tips till en nybliven KI-student:
Första veckorna brukar vara mycket lugna rent studiemässigt. Passa därför på att lära känna dina kurskamrater, bekanta dig med campusområdet och se till att få ditt KI-kort att fungera.

• KI-kortet – Passerkort på campusområdet.
  • Gå på kollot och mottagningsaktiviteter – Perfekt tillfällen att lära känna dina kursare och äldrekursare, men också andra trevliga människor.
  • Skaffa Office 365 – Som KI-student får du gratis tillgång till Microsoft office/excel/OneNote/OneDrive osv. Tillsammans med en laptop eller smartplatta, blir dina studier både effektivare och mer organiserat.
  • PingPong – När du fått inlogg via KI, börja bekanta dig med PingPong, som är KI:s lärplattform. Här läggs allt studierelaterat material upp för respektive kurs. Du hittar bl.a. föreläsningshandouts, kursspecifik info och kan ladda upp dina inlämningsuppgifter m.m. här. Under 2019/2020 byter dock KI till en Canvas, en annan lärplattform.
  • Facebook-klassgrupp – Se till att du är med i er FB-klassgrupp, där mycket av kommunikationen i klassen sker.
  • Schema och kalender – Hitta och studera ditt schema. Planera, strukturera upp och organisera dina kommande studier. Använd gärna en digital kalender, gärna som går att synka mellan dator och mobil. Jag använder iCal, då jag slaviskt använder Apple-produkter. Men finns såklart många andra alternativ.

Bra länkar:

1. Studentbloggar på KI – Läs om livet som student på de olika programmen på Karolinska Institutet. Det är vi digitala ambassadörer (studenter från olika program) som driver bloggarna.
  2. KI-kalendern – Här kan du gå på inspirerande föreläsningar, seminarier och andra evenemang som arrangeras på KI.
  3. Medicinska Föreningen – På studentkårens hemsida kan du dels börja med att skaffa ett medlemskap som ger dig en rad olika förmåner, men också läsa om de olika utskotten och föreningarna som du som KI-student och kårmedlem kan engagera dig inom. Bli medlem här.
  4. Mottagningsutskottet MF – Håll koll på alla evenemang relaterade till mottagningen, dvs för er nyantagna studenter. Få info om de olika sittningarna, festerna och pubrundor m.m.
  5. KI Students – Facebook-grupp för alla studenter på KI, nationella som internationella. Bra forum om man vill ha tips på saker att göra.
  6. Karolinska Institutet Student – Facebook-sida som drivs av KI:s digitala ambassadörer, både från grund- och masterprogrammen. Det är här som vi bl.a sprider våra blogginlägg. In och gilla sidan!
  7. Köp och sälj för KI STUDENTER – Facebook-grupp för försäljning av t.ex. kurslitteratur och annat sinsemellan KI-studenterna. Fynda billig kurslitteratur!