Spännande jubileumssymposium till Dr Åke Olssons ära

Det är tio år sedan Dr Åke Olssons stiftelse för forskning inom haematologi instiftades och nu på tisdag, den 20 november, högtidlighåller vi detta genom ett jubileumssymposium i Wallenbergssalen på Nobel Forum här på Karolinska Institutets campus Solna.

Stiftelsen syfte är att stödja forskning inom haematologi (blodsjukdomar), främst myelom- och leukemisjukdomar. Haematologiforskare vid Karolinska Institutet, som befinner sig i ett viktigt men tidigt skede av sin forskning, kan söka stöd från stiftelsen och under de år som gått är det många som på detta sätt fått möjlighet att bedriva och utveckla sin forskning. Den långsiktiga ambitionen är att bidra till uppbyggnaden av ny kompetens inom området haematologi.

Förstärka forskningen

Det handlar också om att medverka till att säkerställa en fortsättning och en förstärkning av KI:s internationellt framgångsrika forskning.

Dr Åke Olssons stiftelse är ett utmärkt exempel på hur enskilda initiativ av den här karaktären verkligen kan göra skillnad. Kirurgen och alumnen vid KI, Åke Olsson (1920-2006), var verksam vid Nacka och Södertälje sjukhus. Han testamenterade en stor summa pengar till bildandet av stiftelsen. Detta är vi tacksamma för.

Michel Sadelain

Jag känner mig hedrad att få hälsa alla inbjudna gäster välkomna till symposiet nästa vecka. Särskilt är det en gäst som jag ser fram mot att både träffa, lyssna till och diskutera med: Michel Sadelain, världskänd forskare vid Center for Cell Engineering, Memorial Sloan Kettering Cancer Center, New York City, är inbjuden för att prata under rubriken “CAR therapy: the CD19 paradigm and beyond”.

Även ett flertal andra ytterst kompetenta talare kommer att delta under symposiet. Jag ser verkligen fram mot en spännande, inspirerande och lärorik eftermiddag och kväll!

Intresserad att delta på symposiet? Anmäl dig här. I skrivande stund finns det några platser kvar i Wallenbergssalen. Först till kvarn…

Michel Sadelain, MD, PhD. (Director, Center for Cell Engineering) photographed at Memorial Sloan Kettering Cancer Center. Photo: Karsten Moran for MSKCC