Växa i sin yrkesroll: VETA HUR

Då fortsätter vi..

Som sagt så delar jag upp det här i 3 delar:

VETA ATT

VETA HUR

VETA NÄR

Vill du veta om ”veta att” då går du till inlägget innan =)

Så VETA HUR! the praktiska, the practical, the practicale nej men det är ju såklart super viktigt.

Om du kan allt teoretiskt men inte vet hur du ska praktisera så blir det svårt att utföra ditt jobb som tandläkare =) Nu har jag repeterat det här mycket men KI’s upplägg på tandläkarprogrammet är att man får börja ta ut patienter redan termin 4. Man får ju såklart inte behandla helt själv och lärarna finns ju med vid varje moment osv. Men bara att lära sig samtala, sitta ergonomiskt, se i munnen i verkligheten and so on and so on ger ju en student väldigt mycket kött på benen. Tänk att aldrig jobba praktiskt och sen får du jobb och ska fixa allt själv från början? helt galet.

Ok lets move on. Praktiska. Så hur kan vi växa där?

1. Universitetet! KI gör mycket för en här. Du får patienter du ska börja boka in, behandla, avsluta. Du kan bolla med lärare om du fastnar någonstans och dom dubbelkollar hur du tänker, dina beslut, dina daganteckningar, remisser. Du kommer ha iaf grunden när du får ditt jobb och börjar jobba!
  2. Jobba extra. OM DU HINNER kan du söka jobb som tandsköterska på 1 eller flera kliniker som timmis så du inte har fasta timmar som du helt plötsligt måste jobba när du har tentor osv. and MY GOODNESS är detta lärorikt. Dock får du inte glömma att alla gör saker olika och du ska följa skolans sätt. Inte för att det andra är fel men du ska först lära dig det grundliga sedan får du välja när du kommer ut hur du utför dina behandlingar. Du får också inblick i hur du sammarbetar med din sköterska i framtiden. Du får va den andra så när du kommer ut så kan du enklare sätta dig in i tandsköterskans roll och ha mer empati och veta vad som kan störa osv.
  3. AUSKULTERA! GER SÅ MYCKET! det gör du ju när du jobbar extra eller när du assisterar (assar) din klinikpartner. Men fråga olika avdelningar i skolan om du får vara med och titta!

Ett exempel på hur auskultation har hjälpt mig är med suturering och op. Jag har vart med och tittat många gånger nu och i fredags fick jag utföra mitt första parodontala op behandling.

Marios va min lovely assistance!

Det gick sååååå smoothly. Vi hade såklart en handledare som va grym och fick oss att va lugna under behandlingen. Men just med att lägga snittet och lägga suturer, som kan upplevas som svårt, så gick det väldigt smidigt till! Man känner sig mycket säkrare i sin roll. Det blir enklare att prata med säkerhet i rösten när man pratar med patienten och därmed blir dom också tryggare- vilket egentligen är det viktigaste.

Very happy practitioner!

Jag kunde lämna skolan glad och veta att min patient fick gå därifrån med en bra behandling utan att ha behövt ha munnen öppen allt för länge =)

Att göra nåt för första gången är svårt. Kan inte prata för alla men för mig är det så. Men jag tänker att det gäller med allt inte bara med det här. När jag såg sparring på kickboxingen för första gången tyckte jag att dom va totalt (tottis) galna. Men efter övningar och att ha tittat på så mycket så ville man ju se hur duktig man är själv. Sen blev ju sparring inte så galet som man trodde.

Så GUYS jag avslutar med: För mig har det hela hjälpt mig växa i min roll. Inget mer än det andra men jag är glad att jag jobbade extra.

Tack för att ni läser!!