”Hej, jag heter Bozica, audionomstudent”

Ovanstående är nog min mest upprepade mening under hela praktiken. Det var lite som en snuttefilt och jag tänkte alltid att det är bäst att vara övertydlig med att jag fortfarande håller på att lära mig detta, inte för att någon skulle ha antagit något annat i vilket fall som helst. Vi får även en snygg skylt som skvallrar om vår studentstatus. Det är nog bäst att jag faktiskt tar detta från början, veckan börjar som bekant med måndag…

Det är måndag och min första riktiga arbetsdag

08.00:  Arbetsdagen börjar och första patienten kommer om cirka en halvtimme. Innan patienten kommer måste vi ”bocka av” att patienten är här och att vi ska börja mäta, detta gör man genom ett automatiserat system.

08:30:  Jag börjar mäta den första patienten, en ung kvinna på återbesök. Jag är märkbart nervös och glömmer bort att ge patienten knappen som det är meningen att hon ska trycka på. När jag ska sätta på patienten hörlurarna så märker jag att hon blir besvärad och justerar de flera gånger, till slut griper en av mina väldigt snälla handledare in och hjälper till. Mätningen tar en hel timme och efteråt känner jag att jag verkligen kunde ha gjort ett mycket bättre jobb.

12.00- 12.45– Lunchrast – Alla äter tillsammans i lunchrummet

12.45-15.30  -Det kommer ytterligare två patienter på eftermiddagen och jag och en kurskamrat turas om att ta varsin patient fram till det är slut för dagen.

Tisdag och onsdag börjar det lossna lite. Jag känner att jag har kommit i fas och har nu lite koll på rutinen även om jag känner att det tar lite tid att få upp ett tempo. Jag hinner med hela fem patienter under dessa två dagar. Torsdag och fredag är nog mina bästa dagar under hela praktiken, inte bara för att fredag är halvdag för oss utan även för att jag verkligen känner att jag har koll på hela processen under torsdagen och det flyter på.

Sammantaget har jag haft en väldigt lärorik och givande vecka under min praktik, den största utmaningen upplevde jag var att placera benledningslurarna och att mäta hörseln på patienter med tinnitus. Mitt tips är att bara försöka ignorera sina nerver och farhågor så mycket som möjligt och bara köra på tills man hittar sitt flow. Det är förstås även mycket viktigt att känna in patienten och se hur den känner sig just den dagen och anpassa sig därefter, men detta kommer med tid och övning.