Stresstema- Hur stressigt är det att plugga till audionom?

Under januari månad kommer jag och några av mina bloggkollegor skriva några rader om stress. För egen del tänkte jag äntligen besvara den eviga frågan, hur stressigt är det egentligen att plugga till audionom? I detta inlägg tänkte jag ta upp samtliga kurser vi har haft under termin 1 och gå igenom hur man som student bäst klarar kursmålen, tentorna och eventuella omtentor samt göra en värderande men förhoppningsvis vägledande bedömning över hur stressande dessa kurser var på en skala från 1-5, för att slutligen ge lite tips kring hur man kan tänka för att bäst hantera stressen.

Så hur stressigt är det egentligen att plugga till audionom då? Ungefär såhär stressigt…

KURS 1 – Audiologi och hörselvård – Stressnivå  2- En bra start på utbildningen. Upplägget bygger på seminarier och aktivt deltagande , tentan är en muntlig tentamen i grupp. Vi är också ute på auskultationer.  Här är det viktigt att komma på alla seminarier och auskultationer, lyssna noggrant och göra de obligatoriska övningarna.

KURS 2 – Anatomi och fysiologi – Stressnivå 4 – Den här kursen är precis som namnet antyder en kurs i allmän anatomi och fysiologi. Den är endast tre veckor och väldigt intensiv och informationspackad. Tentamen är en skriftlig salstenta. Det gäller att plugga hela tiden under kursens gång om man vill klara tentan eftersom kurslitteraturen inte är jättehjälpsam eller enkel att hitta i, för att lätta på stressen är ett bra tips att kolla på olika youtube-klipp om anatomi och fysiologi och att plugga tillsammans med kursare.

KURS 3 – Medicinsk audiologi – Stressnivå 4-  Den här kursen är uppdelad i två delar som jag har skrivit om i ett tidigare inlägg. Den är relativt speciell eftersom den avslutas med en skriftlig självrättad tentamen. Självrättad tentamen innebär att man först skriver en salstenta och sedan kompletterar den hemma. Det har rått delade meningar om det här upplägget bland kursare, vissa gillar det, andra som till exempel jag, tycker att det är onödigt stressande och att tentan lika gärna hade kunnat vara en hemtentamen eller en salstentamen. Har precis kompletterat en rest från del 1 och hoppas att det går bättre denna gång. Mitt tips här är att planera i god tid för hur mycket man behöver plugga, eftersom man skriver både i skolan och hemma. Gör upp ett pluggschema, på så vis blir det mer överskådligt och lite mindre stressigt.

KURS 4 – Psykologi- Stressnivå 1 Ett fint avslut på terminen. Även denna kurs är uppdelad i två delar. Den ena handlar om Barn och tonårstidens psykologi och är mer inriktat på utvecklingspsykologi. Del 2 handlar om vuxna och äldre. Båda delarna avslutas med en hemtentamen. Kursupplägget bygger på seminarier, diskussioner och föreläsningar. Det är viktigt att delta aktivt och vara påläst men det finns också mycket utrymme för att plugga hemma. Inte en jättestressig kurs så länge man aktivt pluggar och läser kontinuerligt under kursens gång.

Det var lite om förra terminens kurser och vad som är bra att ha i åtanke om man vill minimera stressen medan man pluggar. I nästa inlägg tänkte jag skriva om inre och yttre stressfaktorer samt lite om hur stressande audionomyrket i själva verket är.

Om ni är intresserade av att veta mer om hur det är att plugga här och hur stressande de andra bloggarna upplever sina kurser och program så hittar ni de här: https://ki.se/utbildning/mot-vara-digitala-ambassadorer