Vad ska man tänka på när man söker jobb? Del 2

Här kommer fortsättningen på inlägget från igår där ni kunde läsa lite om vad jag tycker är viktigt att tänka på när man söker jobb. Om du missat det inlägget så hittar du det HÄR.

Vad mer är viktigt att tänka på då?

  • Patienterna. Det är en av de viktigaste sakerna tycker jag men som man inte pratar så mycket om. Beroende på vilken arbetsplats du jobbar på kommer du att möta olika typer av patienter och det är super viktigt med en patientgrupp som passar dig. Du spenderar trots allt väldigt mycket tid med patienterna. Tänk därför igenom noga vilken patientgrupp du trivts bäst med, till exempel på dina VFU platser under utbildningen. Vill du endast jobba med kvinnor, endast med män, med barn (och då även deras föräldrar), med äldre, yngre, väldigt svårt sjuka eller ganska pigga patienter?
    Jag kommer att jobba med en patientgrupp som jag innan jag började plugga inte ens tänkte på att sjuksköterskor kunde jobba med. Det är enbart män, många i medelåldern och de flesta väldigt pratglada och sociala. Jag har haft väldigt roligt när jag jobbat extra där och ofta gått från avdelningen med ett leende vilket är viktigt för mig. Det blir väldigt olika stämning på en avdelning beroende på hur patienterna är och jag tycker därför det är super viktigt att tänka på när man väljer arbetsplats.
  • Kollegor. Bortsett från patienterna är dina kollegor de du spenderar mest tid med. För mig är det viktigt med en bra personalgrupp som är välkomnande mot nya kollegor. Att det finns kollegor på arbetsplatsen som har lite erfarenhet av avdelningen tycker jag också är viktigt, så att inte alla är helt nya. Det känns tryggt och är viktigt att ha mer erfarna kollegor att fråga om hjälp.
  • Chefen. Det här har jag verkligen insett under min tid som student, att chefen på avdelningen är super viktig. Det är viktigt med en bra chef som tar hand om och ser sina medarbetare. En chef som är närvarande och ser vad som händer ”på golvet”. Det är också viktigt att du känner förtroende för chefen, att det är någon du kan prata med om det behövs. Det är även chefens ansvar att se till att det finns bra rutiner så ofta är dålig chef = dåliga rutiner vilket inte är kul.
  • Rutiner. På tal om rutiner, det är för mig super viktigt att det finns bra och strukturerade rutiner på arbetsplatsen. Att det finns struktur hur, var och när man ska rapportera, ronda och ha avstämningar. Då man jobbar i skift och lämnar över arbetet till sina kollegor så är det viktigt att detta funkar. Jag har ibland varit på avdelningar där rapporteringar och ronder sker lite när som helst och det passar inte mig alls. Folk kommer då in och stör då de inte förstår att det är rond eller rapport vilket kan vara väldigt frustrerande och ta onödig tid.

Senare idag publiceras del 3 som där det kommer lite fler tips om vad som är viktigt att tänka på gällande din framtida arbetsplats. Ha det bra så länge!

 

0 kommentarer

Relaterade inlägg