3.0 HJÄLP förändring på ingång

Vad att göra?

Så om nu förändring är något som en tycker är lite eller mycket jobbigt, hur kan en jobba med det för att få det mer överkomligt?

Ta bort förändringar?

Ett sätt att tänka är såklart att minimera alla förändringar. MEN 1. Det går inte alltid att minimera eller ta bort förändringar – saker och ting ändras. 2. Om vi inte övar på det är risken att det blir ÄNNU jobbigare. 3. Kanske vill en inte leva med begränsningar för att hjärnan spelar ett spratt?

Öva på förändringar!

Ett annat sätt att tänka är att faktiskt utsätta sig för förändringar och öva på det. För om jag går till mig själv, som tycker förändring är jobbigt, så kan jag se bakåt och vara så otroligt tacksam för förändringar. De som varit enkla men framför allt de som varit tuffa. Som att åka på utbyte, resa ensam till Sri Lanka, byta gymnasium (tre gånger..), lämna städer jag trivts bra i.

Såklart att en inte behöver utmana och förändra saker hela tiden för det. Ska inte sticka under stolen med att jag egentligen har varit OTROLIGT nöjd med att veta var min plats på jorden har varit de senaste fem (!!) åren. Det har varit tryggt, stabilt och fått mig att kunna utveckla relationer på ett sätt som en flängig vardag kanske inte hade fått. På ett sätt kan jag se att jag är mer okej med förändring nu och att jag lite mer kan landa i att allt har sin tid. Men på ett annat sätt kan jag känna att det är värre nu när jag faktisk som vuxen så tydligt hittat en plats, en gemenskap och en grund. När jag tydligt känner att jag inte är kvar i vardagen av resa-jobb-resa-jobb.

Kan minst sagt kännas som en livboj behövs när det är förändring på ingång!

Men okej, tillbaka till vad att göra!

Här kommer mina egna topp fem bästa tips för att hantera förändring. Har ingen forskning eller belagd kunskap bakom – men tycker själv att dessa delar kan hjälpa på traven.

Försök vara realistisk

Det är OTROLIGT lätt att huvudet sätter spinn och hamnar i alla katastroftankar som skulle kunna hända i och med förändringen. Vi människor är duktiga på det – att se faror, risker och hot. Märker du att din oro och dina grubblerier mest består av hypotetiska tankar som du egentligen inte har en aning om så försök sätt ljus på det, försök realisera tankarna och försök landa här och nu. För rent krasst så vet vi ju inte om nästa steg blir ÄNNU BÄTTRE än nu eller om en farhåga om en katastrof slår in.

Körsbärsträden i Stockholm – just nu i megaförändring från blommor till blad.

Försök se olika synvinklar av det hela

En påbyggnad på ovan då det är sådär lätt att fastna i det negativa. Förutom att vara mer realistisk – försök vrid och vänd och se flera sidor. Balansera upp det hela. Kanske upptäcker du att det faktiskt finns fördelar med förändringen? Kanske lär du dig saker? Kanske öppnas nya dörrar? Kanske romantiserar du det som varit lite? Kanske kommer du på att du ju har din vardag nu för att du vill framåt någon annanstans. Och för att komma framåt behöver något ta slut. Hur fint nuet än är.

Ge dig tid att se andra vinklar! Vid första anblick kan det se tufft ut – men vänd och vrid.

Försök acceptera läget

Allt har ett slut. På ett eller annat sätt. Jobb, måndagar, plugg, relationer, bostäder, veckodagar, resor, helger och hela livet. Som nämnt ovan så behöver vi förändring för att komma vidare. Försök acceptera förändringar som en del av livet. För hur hade det annars varit att fastna i något? Att stanna i det som vi är i för evigt? Hur mycket jag än ÄLSKADE att gå på föreläsningar och hänga med klassen på KI så tror jag att jag någon gång hade velat komma vidare. Visserligen har jag sagt att jag hade kunnat plugga för evigt, men hade jag velat sitta där som 65+? Troligen inte. Allt har ett slut, som är jobbigt av en anledning, och en start, som är jobbig av en helt annan anledning.

Andas och acceptera.

Behåll saker du gillar och sätt nya mål

När det är kaos runt dig, försök behålla rutiner och beteenden som du gillar. Fortsätt sova, träna, äta gott, hänga med familj och vänner. Fyll på med energi. Dessutom, på tal om det jag tidigare pratade om – att se flera olika vinklar av det hela – så går det att utifrån den nya situationen hitta nya mål. Kanske mål du inte hade tänkt på annars? Mål du inte hade uppfyllt annars?

Löparskor, blå himmel, kallbad och goda frukostar är bra grejer för mig oavsett storm omkring mig.

Prata med personer du mår bra att prata med

Tycker denna är så viktig att den får en egen punkt. För när det är jobbigt så kan det bli bättre av att dels sätta ord på det hela men också av att känna tryggheten från en vän. Ibland kan en ha olika vänner som är bra på olika typer av snack. Kanske kan du välja att prata med olika någon som du vet kommer ge dig en skjuts åt det hållet du behöver komma för dagen? Handlar det om att pysa ut lite oro, problemlösa eller kanske få pepp inför det nya? Oavsett vad – håll i relationerna.

En relation jag håller stenhårt i, trots att hon flyttar till Liberia i sommar (där kan vi snacka förändring!).