Allt du vill veta om ditt schema

Har du ansökt till KI och hoppas på att börja i höst? Börjar det redan nu pirra lite gällande hur din nya vardag kommer att bli? Ja men lite svar på frågorna kommer här.

Hur mycket är en i skolan?

Klicka vidare här för att se ett inlägg om detta.

I nuläget är vi i princip ingenting i skolan. Inte bara på grund av Covid utan för att 80 % går åt uppsatsen och 20 % åt patientarbete. Inget är med andra ord förlagt på skolan. Tur nu i dessa tider, men OJ vad jag saknar tiden då en hängde i skolan. Men allt har ett slut.

Pluggfokus hos Greta i Märsta

Hur mycket är obligatoriskt?

Även detta är olika från en kurs till en annan. Men generellt är föreläsningarna inte obligatoriska, men seminarium, redovisningar och tentor är det. Ibland och i vissa kurser är föreläsningar obligatoriska också.

Om jag missar något – vad händer?

En KAN såklart missa saker. En kan bli sjuk (nu kan en i och för sig vara med hemifrån ändå) eller få ett annat förhinder. Så det går att lösa om något missas. Folk skriver omtentor, lämnar in inlämningar för att ha missat en obligatorisk föreläsning och gör om presentationer och seminarium. Livet händer ju, såklart, trots att en är student.

Ett tips är att kommunicera med den berörda läraren eller kursansvarige om du märker att du halkar efter eller inte kan delta på obligatoriska händelser. Jag själv hade en dialog med ansvarige för såväl SKF-kursen som Klinisk Psykologi två, då dessa kurser var i full rull när allt med mormor och morfar hände.

Såklart kan det kännas segt att halka efter, då allt fortsätter trilla in, men det går absolut att komma ikapp. Såklart.

Hur mycket tid läggs på plugget?

Klicka vidare här för att se ett inlägg om detta.

Även detta skiljer sig åt i perioder och för mig har det även ändrats med lärdom. Jag har gått från att precis i början nitiskt vilja göra ALLT och därmed ha behövt lägga betydligt mer tid – till att välja en strategi och att se att det finns andra saker omkring som jag vill ge tid och energi. I snitt har jag nog ändå lagt många timmar på plugget, men har tagit tid till annat också.