Att fortsätta plugga på distans

Speciella tider.

Det är fortfarande speciella tider vi är i. Hur har ni det i hemmaplugget? Överlever ni Zoom-föreläsningar, en eventuell känsla av ensamhet, grupparbeten i Google docs och frestelsen att gå till kylen TUSEN gånger per dag?

Kanske har du vant dig? Kanske är du sjukt trött på allt? Kanske har du börjat smyga tillbaka i hur du levde innan Covid-19? Oavsett vad så befinner vi oss i en värld som inte ser ut som den gjorde för ett år sen.

Att hålla ut.

Restriktionerna vi har i Sverige är ju inte superstrikta precis. Många lever vidare relativt normalt nu för tiden. Men påminn dig själv om att vi ändå är mitt under en pågående pandemi. Fortsätt tvätta händerna och fortsätt håll avstånd.

Plugget då?

Ja. De är inte alls lika kul att vara hemma och plugga tycker jag. Det är OTROLIGT lätt att råka ta en power nap mitt på dagen, att låta lunchen bli lite lång eller att passa på att tvätta och städa under dagen. Absolut supersmidigt ibland. Men kanske inte alltid. Mitt tips blir därför att inför varje vecka tänka igenom dagarna. Är några dagar på skolan? Några dagar på praktik? Några dagar med möten på annan plats än Zoom? Gör en överblick och planera därefter in ”sitta-hemma-pluggdagarna” med andra i klassen. Kanske kan ni sitta hos varandra eller turas om att välja ett mysigt café med mycket space? Skapa förutsättningar dels hur du pluggar bäst men också hur det blir så roligt som möjligt.

Här kan du läsa om tips för att hålla kontakten med nära och kära. Kanske inte fullt så aktuellt just nu – men ändå viktigt att ha i åtanke. Här kan du läsa om tips jag tidigare gett angående hemmaplugg. Tycker dessutom att dessa och dessa tips hjälper och gäller även i covid-tider.