Att ta hand om sig fysiskt som student

Dagarna känns så otroligt mycket kortare nu än på våren och sommaren. Det spelar liksom ingen roll om jag kommer hem tidigt en eftermiddag – känslan går ändå snabbt till att det är sen kväll. Många känner sig dessutom tröttare och mindre energiska av mörkret. Någon smidig, enkel, revolutionerande lösning kanske inte finns – mer än att hänga i och njuta bäst det går för våren och sommaren kommer ju sen. Däremot så finns det enligt mig saker som kan hjälpa en på traven, så som att ta hand om sig fysiskt och psykiskt. Det är såklart viktigt oavsett årstid men kanske extra viktigt när mörkret faller och dagarna känns lite tyngre. Så under två inlägg kommer lite tips för fysiskt och psykiskt välmående, mycket av det är generella tips som passar de flesta men som alltid är vi olika och inget hugget i sten.

För att må bra fysiskt finns det en del grundstenar som jag tycker är viktiga. Vissa är jag bättre på att följa och andra är jag sämre på att följa. Då jag jobbar på ett gym, älskar träning och har det som en naturlig del i livet, händer träningspass (oftast!! Men inte alltid!!) utan större tankeverksamhet. Att däremot pausa och upp och hoppa efter flera timmar av tentaplugg eller föreläsningar är jag sämre på. Oavsett vad som känns lätt eller svårt så finns det flera olika vägar att må bättre fysiskt såväl som student som för alla andra.

Pausa stillasittandet.
När en är inne i ett flow är det lätt att glömma bort pauser – såväl för huvud som kropp. Att sätta en timer vid eget plugg och i alla fall sträcka på sig lite efter 45 minuter tycker jag i längden ger mycket för både inlärning och mående. På föreläsningar brukar vi ha en paus efter 45 minuter, så att passa på att röra lite på sig kan vara väl värt. Ta en nypa luft, rulla bak stela axlar och få igång lite cirkulation. Svårare än så behöver det inte vara. Sök på MAQ här i bloggen så kommer en lite mer avancerad (men bra!!) övning för rörlighet upp.

Planera in avsatt tid för träning.
Planera, planera, planera. Kan inte säga det nog. Varken till mig själv, PT-kunder eller någon annan. För att något ska bli av måste en ganska ofta boka in det i kalendern och liksom bestämma sig för att hålla det. För hur ofta kommer inte något i vägen annars? Någon som vill göra något, trötthet eller stress över plugg. Men sänk tröskeln BRUTALT mycket. Börja sätta någon gång i veckan som mål och kör korta pass. En halvtimme hemma i din bostad tar just en halvtimme men att tveka, fundera och invänta motivation kan ta timmar av tankar och energi. Att ta hjälp av en träningskompis kan också underlätta för att få det gjort. Det kan kännas roligare, mer motiverande och svårare att skippa om en har en avsatt tid med en vän.

Kan en träningskompis underlätta? Hitta någon och boka tider ihop! Två flugor i en smäll <3

Variera mera. Rörlighet. Styrka. Kondition.
Varför du ska variera din fysiska aktivitet är av flera anledningar varav dessa är mina topp tre:
– Du tröttnar mindre lätt och håller dig lättare motiverad.
– Din kropp får en bra mix av träning vilket bygger en stark, smidig kropp med bra kondition.
– Din kropp får vila av vissa delar och kan återhämta sig på ett bra sätt.
Med andra ord viktiga och grundläggande orsaker för en lyckad och smart träning såväl för kropp och själ.

Svettigt pass på gymmet

SOMA med en massa härliga brudar

Lerigt lopp

Har du frågor och funderingar kring sätt att få ihop plugg och träning, att hitta motivation, enkla pass att få till – bara hojta till så löser jag inlägg som anpassas efter vad ni söker <3