Besked från pre-klin tentan och mina bästa tips inför den tentan

Pre-klin är en kurs som många är lite skrämda inför och jag kan förstå det till viss del. Att tenta av saker som en läst under två år ÄR mycket. När en börjar kolla på allt så inser en att det är ganska många föreläsningar och ganska mycket kurslitteratur och artiklar som har blivit läst. Det kan kännas stressigt och som ett slag i ansiktet att börja terminen med att råplugga – men på riktigt så går det att ta sig igenom det. Jag började plugga när skolan började och tog alltså inte något av sommarlovet till att förbereda mig. Dock körde jag på i 120 när väl första dagen var igång så jag ska inte sticka under stolen med att jag hade många timmar av plugg per dag. Men till saken – jag klarade tentan så kan jag så kan du! Ni ska också få mina bästa tips (att gå tillbaka och läsa när det är er tur om ett, två eller tre år..;))

• Gör instuderingsfrågorna.
    • Det är sjukt många, men om ni matar igenom dessa under de två veckorna av tentaplugg så kommer ni ha gått igenom många delar av viktiga områden. Tänk också på att plugga fokuserat – hur lätt det nu är att bestämma – men tänk att det förmodligen är enda gången du hinner igenom just den frågan, så försök lära in och diskutera fram så att det sitter.
    • Utifrån dessa frågor kan du också välja vad du vill läsa på om mer. Vi gick tillbaka i powerpoints, kurslitteratur och artiklar för att hitta svar och gick på så sätt på ett smidigt sätt igenom mycket av det vi gjort utan att gå från pärm till pärm.
  • Gör tentafrågor från tidigare år.
    • Kanske det bästa tipset just för att klara tentan då en kan avläsa lite vad som kanske kommer att komma. Jag skulle dock rekommendera att göra såväl instuderingsfrågor som tentafrågor för att få en större bredd.
  • Jobba med andra i klassen.
    • Hjälps åt! Diskutera! Var fikaansvarig! Gör det mysigt! Ja ni fattar – det blir bättre om en jobbar ihop. Dock tycker jag att det blir svårare om en är för många och håller mig hellre till en grupp av två till fyra vid diskussioner. Fler fungerar absolut men mitt optimala är inte att jobba med över fem andra.
  • Skriv ner saker under pluggandets gång som känns extra svårt eller extra relevant.
    • För mig är det skönt mest för att det inte ska bli så rörigt i huvudet. Utan är något oklart – anteckna för att sedan kolla upp och lära in.
  • Det är faktiskt kul också!
    • Lätt att missa i stressen – men alltså jag måste säga att jag tyckte kursen var givande, relevant och väldigt rolig. Jag blir inte betald för att säga det – jag menar det faktiskt.

Jag vet att en del läste mycket, plöjde alla föreläsningar och liknande. För mig fungerade detta superbra, men självklart är alla olika. Men när det närmar sig – hojta till så stöttar jag gärna på vägen! Och vet ni? Vi avslutade kursen med bullar, ganska fint ändå va?

Kan en tenta firas för många gånger? Tror inte det!