Covid-19 – Hur mår ni psykiskt?

Månaderna går och snart har ett halvår passerat sedan Covid-19 blev det mest vanliga samtalsämnet oavsett vem en mötte. Eller mötte och mötte – pratade med på Zoom eller telefon snarare.

Hur tar ni er igenom det? Hur mår ni? Hur lever ni i er vardag?

Jag vet att flera mår dåligt av hela situationen. Medvetet eller omedvetet. Jag själv påverkas absolut till viss del – men mest med det där lilla extra härliga som ibland skalas av. Vardagen rullar annars på relativt vanligt för mig. Jag går till jobbet på psykiatrin och jobbet på gymmet. Jag tränar. Jag träffar familj och vänner. Såklart gör jag många saker på annat sätt. Håller avstånd. Tvättar händer. Väljer de jag träffar. Tänker till en extra gång i olika val. TOKSAKNAR att fuldansa på ett supertight dansgolv. Känner oro. Men jämfört med vänner som sitter isolerade, som i månader har längtat efter att gå en promenad ute så lever jag i princip med noll skillnad.

För egen del är jag otroligt tacksam av att ha fått vara i Småland i 12 dagar (!!) och att jag åter ska åk dit. Något som för några månader sen såg oklart ut. Inte för att vi heller nu ska eller bör resa land och rike runt förstås. Men det känns otroligt skönt att ha varit där och att jag har en kommande tripp dit. Jag har inte varit så mycket i Stockholm och varit ledig, utan har jobbat om jag varit på plats i stan och annars varit i Småland, haft besök, cyklat runt Mälaren eller varit på andra små utflykter.

Det känns som det lite är så vi får ta oss an sommaren 2020. Med att upptäcka nya saker. Se med andra ögon. Njuta av annat. Så vad kan en göra?

• Rensa ut. Detta står på min lista att ta tag i när tiden finns. Är orimligt taggad på att rensa, haha! Dock inte så taggad att det har fått gå före andra rolig saker. Men en dag ska garderoben och byrålådorna tunnas ut.
  • Åka på dagsutflykter. I fredags var mamma och jag i Eskilstuna och i veckan ska jag till Fjäderholmarna. Hannah och jag var för några veckor sen på Ulriksdals trädgårdar och jag har även hängt på Djurgården. Summan av kardemumman – det finns många platser som är fina att besöka som inte ligger alltför långt bort från Stockholm.
  • Pyssla med en ny hobby. Kanske måla, baka, läsa, plantera, klättra, bada eller lära dig något nytt? Själv har jag det ständiga projektet att lära mig stå på händer, men även att skejta, lära mig dubbelhopp med hopprep och tänker också att jag ska klättra en del och hänga loss i naturen.

Har du knep för hur du mår bättre i tunga tider?