Det är okej att känna sig nervös

Ni är ett gäng där ute som för ungefär två veckor sedan fick besked om ni kom in på utbildningen ni sökte. Hur går tankarna? Hur känns det? Ni är också ett gäng där ute som väntar in andra beskedet på antagningen. Hur känns det för er? Kanske njuter ni av sommaren och tänker inte alls på plugget nu – eller så tar det upp massor av funderingar och tankar.

För om en kommit in – hur vet en att det är rätt? Och om en inte kommit in – hur vet en att det är värt att plugga in ett till högskoleprov för att söka igen? Svaren har antingen bara du eller möjligen inte ens det. För det är inte helt enkelt att veta. Kan inte alls säga att jag själv var säker för ett år sedan. Det kändes som en kul och passande utbildning för mig – men om det skulle kännas rätt hade jag ingen aning om.

Nu känns det helt rätt för just mig – men vet absolut att det finns de i klassen som ännu inte är helt säkra. Mitt tips är dock att försöka landa i det hela och känna efter fullt ut. Har du valt utbildning och kommit in – så testa! Själv har jag i sista minut hoppat av fysioterapeutprogrammet och efter tre dagar hoppat av Internationella relationer. Ena gången kände jag redan innan att jag inte alls var motiverad eller sugen och valde istället att åka utomlands. Andra gången sökte jag för att ha något att komma hem till efter en längre utlandsvistelse – men märkte snabbt att det inte var mitt ämne jag då ville studera.

Oavsett hur du känner nu, om du är bombsäker eller tveksam så vill jag skicka med att det är så okej att tycka det känns lite nervöst (eller mycket nervöst!). Första-dagen-i-skolan-känslan är lite lik år ut och år in tycker jag – och det är inte alltid den mest trygga och stabila känslan. Är det något som snurrar i huvudet så tveka inte att kommentera, maila eller söka upp mig på Facebook.

Och du? Det kommer gå så bra!