Fem bästa tips för ett lyckat första år på universitetet

Gör mer än bara att plugga
Ta mig tusan vikigaste punkten. Plugget är plugget. Absolut. MEN PLUGGET ÄR INTE ALLT!! Ska du läsa i fem år så går det inte köra i 150 hela tiden. Det blir varken hållbart eller roligt. Så gör annat – om det sen är att gå på en sport, jobba eller måla spelar ingen roll. Men personligen tror jag det är superviktigt att ha mer än skolan att hänga sin vardag på. Dock vill jag ge ett varningens finger att: 1. Inte ta på för mycket. 2. Inte jämföra med andra och vad alla andra gör. 3. Ändå komma ihåg att skolan ändå är din huvudsyssla.

Engagera dig
Gör något i skolan – ett spex, en förening, ett utskott – något kan vara kul att engagera sig i. Dock inga problem om engagemanget kommer senare och du vill foka på att landa till en början. Mycket är nytt.

Umgås med människor
Bästa med första året är ta mig tusan människorna och mötena. Passa på att gå på festerna, dra ihop klassen, gör saker utanför skolan. Det är kul!

Planera din tid.
Om du planerar din tid kommer du kunna känna dig mer effektiv när du ska plugga och mer ledig när du är ledig. Sätt tidsramar och gör listor för att underlätta för dig själv i din vardag. Men big nono. Var inte orealistisk. En dag har 24 h även om du har tusen saker du vill göra.

Skratta mycket
Sist ut och kanske klyschigast – men skratta mycket för det är ju sjukt kul! Att lära, att träffa människor, att utvecklas. Ta alla chanser till att ha roligt. För det är roligt att plugga.