Första kursen på tredje terminen

Kursen vi nu börjat heter Differentiell Psykologi och består av tre delmoment. Det moment vi nu håller på med ger en introduktion till psykometri och till statistik. Vi lär oss hur psykologiska fenomen kvantifieras, hur test konstrueras och hur normering används för att göra kvantifieringen tolkningsbar. Vi bedömer reliabilitet och validitet och lär oss metoder för att utvärdera tillförlitlighet hos diagnostiska instrument. Hängde ni med? Nej, nästan inte jag heller.

Statistik, siffror och avläsningar är inte helt mina favoriter men än så länge är kursen ändå bra. Mycket tack vare föreläsaren Petter som är pedagogisk och verkligen vill att vi ska lära oss. Det är dock snurrigt i huvudet ganska ofta. Siffror, ord och komplexa meningar går inte in i mitt huvud utan måste smältas och bearbetas innan de landar. Dag för dag och bit för bit ramlar saker säkerligen på plats. Ger plugget mycket tid men ger också vila från plugget tid.

Idag hade vi inspelade föreläsningar och jag hade klass på gymmet både morgon och kväll. Därför passade jag på att stanna på Skrotet och plugga, träna, plugga, äta, plugga och dricka kaffe mellan morgonklassen och kvällsklassen. Skönt med annan (och sjukt mysig!!) miljö och smidigt att inte behöva cykla fram och tillbaka utan bara fokusera på att plugga igenom så bra som möjligt. Tog sen cykeln till Sofie för en Tro, hopp och kärlek-kväll. När jag väl kom innanför dörren kände jag mig helt ledig efter en dag med bra plugg, bra träning för egen del och två grymma klasser med fina deltagare. En sjukt bra dag helt enkelt!

thumb_IMG_2265_1024