Frågor och svar om psykologprogrammet

Jag har fått en del frågor till bloggen vilket är så kul! Fortsätt gärna skriva så svarar jag så gott jag kan. Tänker att jag lägger upp lite svar på vanligt ställda frågor som en start, så kan ni bara fråga på sen.

Varför valde du att läsa till psykologprogrammet?
Jag är inte en person som alltid vetat vad jag vill läsa till, utan har varit inne på en rad olika spår. Gemensamt har dock varit mitt intresse för människan – med allt från varför vi gör som vi gör till varför vi är byggda som vi är byggda. Så efter några år efter studier till personlig tränare samt jobb inom området så ville jag vidga min bild och lära mig mer om människan på ett djupare plan.

Vad är det bästa med ditt program?
Det är ett otroligt brett program som gör att jag redan nu vet att jag kommer kunna ha stor nytta av utbildningen nästan oavsett vad jag vill jobba med. Ju längre jag går desto fler och fler spännande yrkesval kommer upp. Dessutom är det enligt mig hög klass på utbildningen och en mysig stämning i klassen – vilket inte gör det sämre!

Varför valde du att studera på KI?
När jag stod inför valet att välja vilket universitet jag ville studera vid så utgick jag ifrån mitt intresse av människan som helhet. Jag ville koppla in både kropp och hjärna och valde KI på grund av det medicinska tänket.

Hur ser en vanlig dag ut för dig
En vanlig dag är svårt att säga hur den ser ut, för det kan verkligen variera från kurs till kurs och från dag till dag. Ena dagen kan vara en heldag med föreläsningar i skolan och andra dagen helt egna studier. Det varierar också mellan enskilt arbete och grupparbete samt inlämningar och tentor. Givetvis är det viss likhet i hur kurserna ser ut och personligen försöker jag ha plugget som ett arbete med liknande rutiner och tider överlag – men en vanlig dag finns inte riktigt.

Var programmet såsom du hade tänkt dig, eller vad det något som överraskade dig?
Jag hade inte föreställt mig supermycket om hur det skulle vara, men är absolut positivt överraskad av programmet. Inför de flesta kurserna inser jag hur priviligerad jag är som får läsa saker som intresserar mig och ju mer jag lär mig desto mer vill jag också lära mig.

Vad har varit den största utmaningen hittills?
Flera olika saker har varit utmanande för mig, men framför allt på ett lärorikt sätt. Jag har dels fått jobba och jobbar med att hitta den perfekta balansen mellan studier, extrajobb, vänner, träning och familj. Även att jobba med att sätta gränser för pluggandet och hitta ett läge där det är good enough har för mig varit en utmaning, för studerandet tar aldrig riktigt slut och även om studierna är mitt huvudprincip så vill jag inte att det ska vara mitt allt.

Vad vill du arbeta med efter studierna?
På något sätt vill jag kombinera fysisk och psykisk hälsa, hur jag ska göra det vet jag inte ännu men att på något sätt väva ihop de två delarna känns för mig relevant. Jag kommer säkert ha nytta av att jobba kliniskt med patienter under en period, men just nu känner jag att jag i längden vill jag jobba på ett större samhällsplan.

Vilket är ditt bästa tips till de som vill eller ska börja studera?
Mitt bästa tips till de som vill börja studera är att kontakta skolan för ett eventuellt studiebesök samt att försöka få kontakt med någon som läser det du vill läsa. På så sätt kan du få bra information och tips om just det du är intresserad av.

Har du sökt och ska börja studera så är mina bästa tips att ge det tid och att engagera dig. Att ge det tid är enligt mig viktigt då det inte helt enkelt att börja studera när allt är nytt. Att kastas in i en ny miljö, en ny klass och ett nytt upplägg att studera utifrån kan kännas mastigt och påfrestande, men det kommer landa. Att engagera dig är enligt mig viktigt då du på så sätt kan känna tillhörighet, skapa relationer, känna meningsfullhet och göra något roligt vid sidan av studierna.