Från att plugga på svenska till att plugga på engelska

Innan jag åkte till Australien hade jag en tanke om att jag direkt skulle bli totalt flytande i engelska. Som att min förflyttning från Sverige till Australien skulle göra jobbet åt mig. Om det hade varit så hade det ju varit en väldigt bra tanke – men det är ju inte en så sann tanke.

Första veckorna av studier var väldigt frustrerande för mig. Jag är van vid att kunna och vilja prata med allt och alla och när jag insåg att mina språkkunskaper blev en barriär i mitt huvud så var det minst sagt motigt. Jag behövde tänka innan jag pratade, jag fick koncentrera mig i snabba konversationer och jag fick läsa om texter gång på gång. Jag märkte också att det tog sjukt mycket energi och att jag allt som ofta inte alls pratade så mycket som jag vanligen gör. Där och då insåg jag att jobbet med att bli flytande på riktigt låg hos mig och inte i förflyttningen till Australien.

Så jag bestämde mig för att verkligen ta alla chanser som finns för att utvecklas så mycket som möjligt. Här har jag ändå bra mycket mer möjligheter då alla pratar engelska och alla kurser är på engelska. Jag signade upp på en konversationskurs på universitetet, genom English Connect här på Monash. Jag signade också upp för olika moduler kring akademiskt skrivande och grammatik, också genom English Connect. Utöver det bestämde jag mig för att stanna i konversationer även om det kändes obehagligt eller svårt.

Efter sex veckor måste jag säga att det känns betydligt bättre. Fortfarande är jag inte alls där jag tänkte jag skulle vara av att bara göra entré landet (hehe) men det känns så mycket bekvämare nu är första tiden. Det är absolut dagar då jag känner mig på lågstadienivå på min engelska, såväl i konversationer som när uppsatser ska skrivas akademiskt. Men det är också dagar då jag känner att det har rullat på bra. Absolut att studierna tar mycket mer tid och energi då det är ovant att ha allt på engelska, men det känns okej. Och nu övar jag ständigt genom att befinna mig i miljöer där det är engelska som gäller, allt ifrån i Crossfit boxen till Coffee Hour på skolan. Även hemma blir det en hel del engelska då vår roomie är från Frankrike. Att ha många tillfällen att öva känns som en nyckel för att komma framåt.