Går det kombinera jobb med psykologprogrammet?

Har fått denna fråga några gånger senaste tiden. Jag ska erkänna att det är lite klurigt att svara på och jag kommer ge ett sådär luddigt psykologsvar. Men vet ni varför? Jo för vi är alla så otroligt olika. När det gäller skolan så är det hög sannolikhet att två individer som går samma program behöva lägga ner olika mängd tid på studierna. En del behöver köra all in morgon till eftermiddag medan andra kan ta det lite mer piano. Så är det bara. Dessutom lär två olika personer behöva olika tid för återhämtning och egentid. Vilket typ av jobb du har spelar såklart också in. Är det avkopplande tid från plugget, är det något du har nytta av i plugget, är det heldagar, är det helger, är det krävande och tar energi? Ja, ni är kanske med på vart jag vill komma? Det beror på. Dessutom tycker jag en ska ställa sig frågan vad en verkligen vill. Måste, måste du jobba? Vill du jobba? Eller är det mest ett borde? Vad mår du bra av?

Så det är många variabler som spelar in i om det går att kombinera jobb och plugg. För egen del älskar jag att komma till mitt jobb och stänga av huvudet för skolan och allt annat för en stund. För när en ska fokusera på en PT-kund eller en klass så är det hundra procent fokus på just det. Mitt jobb är också till viss del flexibelt, jag jobbar relativt få timmar i veckan, jag får behålla en fot i träningsbranschen, jag är mer eller mindre alltid ledig på helger och så är det ett magiskt ställe att vara på.

Men hörni? Som jag var inne på lite innan – vad vill du? Livet är så mycket mer än skolan och en arbetsplats. Kom ihåg att ge dig utrymme för det också. För livet är här och nu. Mitt bland tentaplugg, praktik, inlämningar, sena jobbkvällar och helgjobb. Låt annat få plats och värdera varför du jobbar.

Hitta din balans mellan studier och ett eventuellt jobb. Men låt annat få plats också – för kom ihåg att livet är mer än jobb och plugg <3

I somras jobbade jag, som jag skrivit om tidigare, inom psykiatrin. Väldigt spännande och lärorikt! Efter en omtumlande höst har jag dock valt att prioritera annat och inte valt att jobba mer än på Skrotet. Min förhoppning är dock att även hoppa in där då och då. Mitt varför? För att det är lärorikt och spännande.