Great Ocean Road

Nästan alla som jag frågat om tips på resor kring Melbourne har sagt att Great Ocean Road är ett måste. Nu efter att ha varit där håller jag med till 110 procent – det var så magiskt vackert att det nästan svårt att beskriva i ord. Ska dock göra mitt bästa och berätta om hur vi planerade upp helgen och såklart visa vad vi har fått se under turen.

I torsdags kväll, efter en lång dag med plugg, bokade vi tillsist vår campingvan som vi skulle åka runt med. Vi hade lite funderingar på att hyra vanlig bil och ta in på hostel men valde tillsist att gå all in på camping-life. Efter en snabb packning och några timmars sömn begav vi oss mot Wicked Campers där vi hade hyrt bilen.

Såhär såg bilen ut med utfällt tält på taket – hur smart grej?!

Första stoppet – tanka!

Efter tankningen begav vi oss mot Torquay där vi tog vårt första stopp. Här blev det shopping på Coles följt av lunch och lite sol på en klippa. Så fin start redan här!

I Torquay <3

När vi var mätta och belåtna åkte vi vidare till Bells Beach för lite strandhäng.

Så fin toa på väg från Bells Beach

REDO för takeoff!

Nästa stopp blev också etappen som vi valde att campa på. Vi stannade till i Lorne och utgick därifrån till såväl Erskine Falls och Teddys Lookout. Så efter att vi kollat in både platserna och hänförts av naturen så slog vi upp tältet för första natten.

Erskine Falls, vattenfall nere i skogen

Teddys Lookout, så sjukt fin vy!

Efter middag a la campinglife, promenad genom mysiga Lorne och tillsist dusch så kröp vi in i tältet. Lite trångt, men så mysigt och ordentligt varmt där uppe i tältet.

Första natten sov vi här 🙂

Godnattdags i tältet!

Sandra och jag kunde inte riktigt få nog av Teddys Lookout så vi drog upp och åt frukost vid viewpointen medan Sofie tog ett litet pluggryck på campingen. Efter frukost och koala letande åkte vi ner, hämtade upp Sofie och begav oss iväg på Great Ocean Road. För nu började den lite mer på riktigt.

Magiskt morgonljus <3

Ett litet stopp längst med vägen, så fint att köra precis bredvid denna vy!

Första riktiga stoppet dag två blev annars Kennet River där vi räknade med att få se koalor. Här stannade vi i några timmar för sol, bad i vågorna och promenerande upp för berget för att kika efter koalor. Till sist så hittade vi vilda koalor som sov i träden, så söta!

Det sitter en koala där högt uppe!

Magen kurrade så vi bestämde oss för att dra vidare och hitta en liten avskild plats längst med havet. Sagt och gjort så stannade vi till på en liten ficka och hittade en strandplats. Otroligt mysigt och så nöjd med grötlunch med nötter och banan!

Efter detta stoppet drog vi på en lite längre sträcka och stannade bara för en kaffepaus (i en liten ort som nästan klappat ihop) på vägen mot de 12 apostlarna. Vi valde att kika in Loch Ard Gorge, 12 apostles och Gibson steps innan vi åkte ör att hitta en campingplats för natten.

Här står vi vid de 12 apostlarna minsann 🙂

Vid Loch Ard

På stigarna ut till Loch Art

Här har vi traskat ner för Gibson steps och kommit ner till sanden 🙂

Kvällen började nära sig och det var dags för oss att hitta till Port Campbell för att slå läger där. Efter middag, uppslagning av tältet och en promenad ner till själva byn så la vi oss i vårt lilla krypin.

Numera tält-uppslagnings-experter 😀

Sista dagen startade Sofie och jag med löpning och bad i havet, det småduggade men var väldigt skönt! En dusch och frukost senare var det åter dags att slå ihop tältet och köra vidare. Nu blev första stoppet en tripp till en bensinstation några mil bort, innan vi kunde fortsätta planen. Under tiden vi körde blev det varmare och varmare och när vi klev ut på Bay of Island var det strålande sol.

Löptur i regnet

Frukost på campingen

Bay Of Island

Efter detta drog vi mot resans sista stopp, London Bridge och the Grotto. Också otroligt fina platser med magisk natur.

The Grotto <3

London Bridge

Efter detta var det dags att bege sig hemåt, nu genom snabba vägen till Melbourne som tar ungefär tre timmar. Den långsamma vägen går allt oftast precis vid vattnet men nu blev det en tur inåt landet. Kilometrarna matade på, men ändå hände det spännande saker även inne i landet. En påkörd orm (som vi bestämt var giftig och farlig – måste ju ha sett något farligt djur här!) och en trafikkontroll med alkotest hann vi med på vägen. Efter en städning av bilen, lämnade vi av den på en parkering för att sedan ta tåget in mot stan och hem mot Armadale. En superfin helg är förbi och nu är det bara att ladda om för en ny vecka. Men vad ni är gör – är ni här och får chansen att åka Great Ocean Road, gör det. Det är så otroligt vackert att jag lätt hade gjort det igen <3.