Hur är termin sju tempot?

Alla har pratat om att termin sju är tuff och krävande. Och även om jag egentligen pluggar lika många timmar nu som tidigare terminer så förstår jag ändå. Förr kunde en skjuta på saker och ha tid till det senare – men nu gäller det att hänga med alla dagar.

Pluggfokus hemma hos Sofie

Onsdag betyder att vi läser en kurs som heter Självkännedom och kliniska färdigheter. En kurs som syftar till att bland annat ge färdigheter i både icke-verbala och verbala beteenden vid kommunikation med andra, lära att visa acceptans, omtanke och respekt för en klient, ge färdigheter i att visa fördjupade kliniska, praktiska färdigheter och att ge oss studenter möjlighet att tillämpa ett professionellt förhållningssätt genom reflektera kring egna värderingar, antaganden och att reflektera kring jämställdhets- och mångfaldsaspekter av relevans för psykoterapeutiskt arbete.

Kursen går parallellt med klinisk psykologi ett där vi har bockat av första momentet med motiverande samtal och nu med full fart gått in i två nya moment. Det första handlar om diagnoser och behandling och det andra handlar om att själv ha en eller två patienter som går i internetbehandling för antingen depression, social fobi eller paniksyndrom. Med två parallella kurser och två moment rullande samtidigt i en av kurserna gäller det att disponera tid och hålla tungan rätt i mun.

Belöning mellan plugget – FIKA!!

Som sagt onsdag är lika med Självkännedom, i vanliga fall ses vi i en grupp med åtta studenter och en handledare men idag var det dock bara ett kortare möte med handledaren för att se att allt är under kontroll. Vi ska ha olika områden att täcka av under kursen varav ett är att vi under tidens gång själva ska göra en beteendeförändring. En väldigt spännande kurs som jag verkligen ser fram emot att ha.

Då det bara var ett möte så passade jag under resten av dagen att läsa in morgondagens webbföreläsningar om exponering. Detta då jag imorgon eftermiddag har utbytesfika och PINK-möte och gärna är i fas när dagen är slut. På fredag går jag dessutom med Klimatföreningen på Karolinska och strejkar, häng på!

Har en rad olika inlägg planerade som kommer under hösten, såväl life hacks för studenter, om en kan kombinera plugg och jobb, om psykiska diagnoser verkligen behövs, vad som menas med KBT, om den psykiska ohälsan ökar, billig och snabb studentmat och hur internetbehandling fungerar. Högt och lågt alltså. Till saken – har du önskeinlägg? Har du frågor eller funderingar? Tveka inte att skicka iväg ett mail eller en kommentar i bloggen <3