Hur förbereder en sig för en salstenta?

Nu vet jag inte hur många tentor som faktiskt blir av, jämfört med hur många som planeras om till inlämningar och hemtentor, men min gissning är att det i alla fall i höst blir relevant med tentor. För första terminerna, till skillnad från senare in på programmet, så var det en hel del tentor minsann. De flesta kurserna examinerades på (bland annat) detta sätt och mycket kunskap skulle lagras och plockas fram. Så vad ska en tänka på då?

Kursen fram till tentan

• Häng med! Kanske det mest givna tipset. Men häng med under föreläsningar, plugga på ett sätt som gör det begripligt för dig och planera redan tidigt in så att du i alla fall vet när tentan kommer. att hänga med innebär inte att RÅPLUGGA utan att jobba på och försöka vara närvarande under kursens gång, för att inte få en superchock dagarna innan tentan.

• Gör en plan. När du vet när tentan kommer att komma, fundera på hur veckorna fram till den dagen ser ut. Är det mycket föreläsningar? Mycket inlämningar? Mycket inläsningstid? Är tentan stor eller liten? Räcker det med få specifika tenta-pluggsdagar eller behöver du smygstarta på inläsningsdagar redan innan? Kom ihåg att det som föreläses om och det du pluggar veckorna innan – faktiskt är kunskap till tentan. Jag brukade hänga med under kursens gång och sen ha några specifika dagar på slutet avsatta för tentaplugg. Ofta är dessa avsatta även i schemat.
  • Instuderingsfrågor. Ofta har instuderingsfrågor varit det bästa sättet att kunna avgränsa och kunna veta vad som är viktigt. Så nöt på med instuderingsfrågor och gamla tentor. Kanske inte bästa sättet rent inläningsmässigt för framtiden, men för att klara tentan. Om du använder frågorna på rätt sätt kan det dessutom vara till bra nytta även för framtiden.

• Hjälps åt. Dela upp instuderingsfrågor, dela dokument, dela upp områden för att sammanfatta, förklara saker för varandra, motivera varandra och håll fokus. Jag har dragit supernytta av att plugga ihop med personer, framför allt när vi har haft liknande sätt att lära och samma fokus framåt. Bland annat hade jag och en kursare som tradition att gå igenom och berätta för varandra om föreläsningarna, varpå jag snabbt märkte om jag hade förstått eller inte.
Här pluggar vi på!

Precis innan tentan

• Papperstenta eller digital tenta? Kan du välja eller är det förbestämt vad som gäller? Om du får välja – gör valet genom att anmäla dig till den digitala om du vill skriva genom Digiexam. Om du ska logga in på datorer på skolan – se till att ha inloggningsuppgifter redo – både till ditt KI-konto och Digiexam-konto. Jag har fått logga in via något reservkonto en gång då jag inte kom ihåg mitt inlogg till KI, som annars alltid sparas på min egen dator.

• Packa med ID-handling och kanske någon typ av fika. Kan vara ett bra avbrott om du kör fast. Eller bara för att det är gott med fika.

• Blir du stressad av ”sista minuten koll” eller vill du gärna plugga på precis innan? Välj utifrån dig själv hur du lägger upp dagen. Är tentan en eftermiddag och du blir superstressad av att kolla något samma dag – gör något helt annat! Träna, ät gott och gå sedan och leverera. Gå i så fall också in i din egen bubbla och säg att du inte vill ha frågor gällande plugget den dagen. Det är annars OTROLIGT vanligt att stressade frågor bubblar upp precis innan tentan. Jag gillade att ta en egen sista check precis innan tentan.

Under tentan

• Tentavakterna kommer säga till vad som gäller, men generellt ska mobil, smartklocka och liknande vara avstängt och undanplockat.

• Håll koll på tiden. Tentavakterna kommer säga till ibland gällande hur lång tid som har gått, men håll lite koll i förhållande till hur du ligger till på tentan. De flesta tentorna har jag inte tyckt varit stressiga, utan varit klar och läst igenom tentan ett antal gånger och ändå haft lite tid kvar, men det är någon då jag suttit hela tiden ut.

• Så på tal om tid. Välj hur du vill skriva din tenta. Öppna första frågan och bara köra på? Läsa igenom och skriva sen? Skriva kort på alla och sen utveckla? Alla sätt är bra förutom de dåliga och här är det olika från person till person vad som funkar bäst.