Hur hittar en boende som student?

Frågan har börjat droppa in både på bloggen, facebook och i min mailkorg. Ni är många som precis fått reda på vilken utbildning ni kom in på (GRATTIS TILL ER!!) och därmed många som tvingats börja tänka i nästa steg. Kanske en flytt, hitta boende och att starta upp något nytt.

Som ni säkert redan vet så är det svårt, det ska jag ärligt säga, men det är absolut inte omöjligt. Kan hända att första boendet blir kortvarigt och dyrt men med tålamod, tid, kontakter och flyt kan det ordna sig efter hand. Själv hade jag otroligt mycket tur och behövde själv inte leta bostad. Många i min närhet har dock fått flytta runt, leta och betala ganska kraftiga priser. Så trots att jag själv inte har erfarenhet av sökandet av lägenhet så är här mina bästa tips för dig som söker boende i Stockholm.

• Kontakter. Går inte poängtera för mycket. Kontakter med någon som hyr ut, med någon som känner folk i Stockholm, med någon som själv bor i Stockholm. På de mest konstiga kontaktsätten kan en absolut få tag på ett boende. Så se dig omkring om du på något sätt har kontakter som kan vara användbara och hjälpa till på traven.
  • Tala om för världen att du letar boende. För att kontakter ska kunna fungera så måste omgivningen veta att du söker. Även nya kontakter kan vara nycklar – skriv ut på Facebook att du söker boende, be folk dela inlägget och nämn för många att du letar. Rätt vad det är kommer det upp någon som hyr ut och finns vetskapen om att just du söker så kanske du kommer på tal.
  • Köer. Ställ dig i köer till olika boenden. Dock tar detta tid, vanligen ganska lång tid, då det är många som köar och vill ha boenden. Men med googles hjälp kan du hitta flera olika bostadsköer och ställ dig i så många som möjligt.
  • Blocket och andra sidor för att hyra. Detta kan i flera fall säkert vara ett bra alternativ. Dock är min känsla av det att många tar hutlösa priser. Det kan såklart ändå vara värt att kolla in för att se hur det ser ut. Ha i bakhuvudet att denna årstid, innan höstterminen, höjer gissningsvis folk hyror för att många är desperata för ett boende.
  • Titta en bit ifrån Stockholm. Kanske ett givet tips som en redan inser – men det kan vara värt att kolla en bra bit ifrån universitetet en ska plugga på. Jag skulle vilja ge tipset att kolla resvägen från de olika ställena. Kanske låter lite överdrivet men något som är längre bort kan ibland ha bättre och enklare förbindelser än något som är nära. Så var inte rädd för att backa några extra kilometer bortåt.
  • Gå ihop med en kompis. Har du kanske en kompis som ska bo i samma stad? Eller någon som redan bor i staden du ska flytta till? Ta hjälp av varandra! Leta något ihop, hjälp till med en soffplats eller vad det kan vara. Det är klurigt med bostad men ska inte vara något som ger ångest och magknip.
  • Lycka till! Det är nog faktiskt ett tips jag vill skicka med – för det handlar en hel del om tur. Så stort, stort lycka till! Har du frågor eller vill komma i kontakt med mig så maila, kommentera här eller leta upp Felicia Stålhand på Facebook. <3