Hur känner du dig inför kvällens val?

Jag har privilegiet att de största problemen jag klagar på är följande:

1. Mycket plugg.
2. Känsla av ångest.
3. Känsla av ensamhet.
4. Känsla av att inte räcka till.

Hur synd det är om mig? Inte det minsta. Jag föddes in i ett system av välfärd som liksom tar hand om mig och får mig att kunna utvecklas, utmanas och lyftas. Ovanstående problem är liksom som en fis i rymden och är ofta saker jag själv styr över. Se bara på mig här och nu. Jag får gratis utbildning och jag får till och med bidrag för att jag studerar. Jag studerar dessutom något jag valt själv och tycker är roligt. För att komma dit har jag studerat i grundskolan och gymnasiet. Något som totalt tagit tretton år. Jag har tak över huvudet, mat i kylen och pengar på banken. När jag varit sjuk har jag fått såväl läkarvård som operationer. När jag haft psykiska problem har jag fått testa mig fram olika vägar – men i alla fall tillslut fått hjälp. Hjälp som kostar multum. Jag föddes rakt in i det. Jag föddes in i ett land där hjälp finns och anledningen till att jag hamnade här anser jag vara riktigt mycket tur.

Alla har inte turen att få gå i skolan, få läkarvård eller annan omsorg. Jag anser att vi människor borde kunna se större än vår egen fördel här och nu. För så mycket handlar om slumpen och turen. Absolut att en har del i sin historia också, klart en person kan ha kämpat sig dit de idag är. Men att kalla det att ha kämpat sig fram när det handlar om att vara driven, skrivit bra CV:n och fått bra betyg – då tycker jag ändå att det är en priviligerad och tursam kamp.

Jag har stor respekt för att en del måste se till sin fördel här och nu, men i mina ögon kan och borde den stora massan bredda sitt synsätt och tänka mindre egoistiskt. För många av oss är redan väldigt priviligerade. Kan inte alla bara försöka förstå lotteriet och turen som finns i livet? (och snälla sluta tro på konspiration, bra retorik och skitsnack förpackat i ett fint yttre format!)

Så inför valet. Tänk till. Röstar jag för mig själv eller något större? Är det pengar, makt och enkelhet för mig som vinner? Eller är det landets, planetens och mänsklighetens bästa? Oavsett vad – tänk till och rösta smart.

Hur tänker jag då? Jo för mig är jämställdhet, klimatet och mänskliga rättigheter sjukt viktigt. Utbildning, äldreomsorg, sjukvård och allt annat är såklart också viktigt. Men jag vill ta ställning i de frågor som känns nära för mig. Jag vill inte ha ett samhälle som känns individbaserat, patriakalt och främlingsfientligt. Alla tänker olika och hur svårt jag än har att förstå det så vet jag att det är så. Så uppmaningen är helt enkelt att tänka till, läsa på, inte dra förhastade slutsatser i pajkastning, rubriker och fejkade nyheter. Tänk till.