Hur mycket pluggar en på ett utbyte?

Ställ denna fråga och du kommer få lika många svar. Innan jag åkte sa en hel del att utbytet är slappt. Dels då vi checkade av en kurs innan vi åkte och därför läser tre kurser istället för fyra väl på plats men också då betygen översätts till pass or fail när vi kommer till Sverige – vi måste alltså egentligen inte kämpa för högsta betyg.

Därför kom det lite som en chock när plugget drog igång och jag upplevde att det var så väldigt mycket att läsa, lyssna på och lämna in. Tanken är att varje unit ska ta ungefär 10 timmar per vecka och de som läser 100% läser fyra units under en termin. Dock lägger jag i genomsnitt betydligt mycket mer än 10 timmar per units och vecka. Vissa units lägger jag mindre timmar på och andra lägger jag fler timmar på. Så för egen del måste jag säga att jag verkligen har kämpat och stundtals slitit mitt hår. Jag skulle vilja säga att det är fyra huvudanledningar som påverkat hur mycket tid jag lägger på plugget. Så utgå från dig själv och fundera på dessa så kanske du får en hint om hur mycket tid du kommer behöva och vilja lägga på plugget. Dock ser det säkert helt olika ut på olika universitet – hur mycket som är uppsatser vs tentor, hur mycket läsning det är, hur strikt det är och hur mycket förkunskap du har om ämnet. Men gissningsvis kan detta ändå ge lite information om hur mycket tid du kommer lägga ner på studierna.

* Jag är en person som har svårt att göra saker halvdant eller skippa saker. Därför har jag svårt att lägga mig på en godkänd-nivå. Även om jag här har fått släppa vissa inlämningar när jag lagt ner fööör mycket tid på de, så försöker jag att bli nöjd med resultatet. Såhär pluggar jag även hemma – även om det ”räcker med godkänt” så satsar jag på VG när den möjligheten finns. De första två åren delvis för att kunna knipa en plats till utbytet i Australien men också för att lära mig så mycket som möjligt och för att jag mer eller mindre alltid pluggat så. Finns såklart fördelar och nackdelar med att sträva högt, men jag försöker att fokusera på att lära mig så mycket som möjligt snarare än att uppnå betyget. Så vilken person är du? Hur pluggar du hemma? Hur tänker du kring dina studier?

* Ett av mina huvudmål med att åka på utbyte var att utvecklas. Därför skulle det för min del kännas märkligt att inte försöka mitt bästa med inlämningar. Så istället för att tänka ”shit vad mastigt och svårt och jobbigt” försöker jag (så gott det går!) att tänka att det tar mig framåt. Att vrida och vända på meningar, att ta hjälp av biblioteket och English Connect och att ta till sig av feedbacken och göra något av den. Samma sak här – vilken person är du? Vad är ditt mål med utbytet? Vad vill du ha ut av det?

* Allt är på engelska vilket kräver mycket mer av mig. I Sverige tycker jag det är relativt lätt att handskas med ord, meningar och det akademiska språket. Det akademiska språket i engelska är inte något som kommer automatiskt för mig utan jag måste jobba för att få ihop det till en bra text. Är det då en inlämning på sju sidor så tar det sin lilla tid att få ihop. Kände mig inte alls säker på engelska när jag kom hit, men känner mig faktiskt mycket bättre nu. Det tog sin tid men nu känns det oftast helt naturligt. Så har du lätt för engelska? Pratar du mycket engelska även i Sverige och hur känner du kring att skriva på akademisk engelska?

* Många kurser här använder Harward för att referera. Detta är också något som är ovant för mig, då vi på psykologprogrammet använder APA. Det är dessutom inget jag är supertaggad på att lära mig utan snarare ser som något jag måste göra, detta då jag kommer återgå till APA när jag kommer hem igen. Vad för system är du van vid hemmavid? Är du van vid att referera över huvud taget?

En annan faktor som påverkat att jag har lagt långa dagar under veckorna är då jag vill ha helt lediga helger för att kunna resa och uppleva Australien. Så därför försöker jag koncentrera plugget till måndag till torsdag eller måndag till fredag. Hemma i Sverige skulle jag dock aldrig lägga 12 timmar i skolan under en dag, även om jag mer eller mindre alltid tar lediga helger. Jag skulle absolut kunna solla bort viss läsning och ändå göra bra inlämningar men som nämnt ovan ser jag det som en chans till utveckling.

Plugg i all ära, men försöker maxa med upplevelser också. Som här – på väg ut till barriärrevet för en vecka sen 🙂