Hur ska du överleva första terminen på psykologprogrammet?

Det kan fasiken vara svårt att vara ny student. En vet inte hur mycket tid saker tar, inte vilka som kommer bli ens pluggkompisar, inte var salar ligger, inte hur en ska plugga till tentor på bästa sätt och inte vad som förväntas på ett seminarium. Kanske snurrar tankar gällande om valet föll på rätt utbildning och kanske känns det svinläskigt att binda upp sig på fem års studier. Det kan vara många frågor och funderingar helt enkelt.

Mina fem bästa life hacks.

Så. För att underlätta kommer mina fem bästa life hacks som ny student. Kan tänka mig att dessa passar in även om du inte är ny student. Kanske rentav passar in även för mig i vissa fall. Som termin 9-student. Och förhoppningsvis kan de vara till nytta även om det nu är speciella tider med mycket på distans.

Planera

Jag har skrivit om det tidigare men det tåls att nämnas igen. Att planera upp plugget har hjälpt mig otroligt mycket. En behöver inte lägga många minuter på det – men för min del har det hjälpt mycket att inför en kurs ta en stund bara för att få en överblick. När är tentorna, inlämningarna och eventuella seminarium? Vad förväntas av mig? När förväntas jag göra det?

För egen del tycker jag också om att planera upp i google docs och göra ett tydligt system för hur jag vill lägga mina anteckningar, exempeltentor och inlämningar.

Från i morse när jag planerade upp dagens arbete

Hitta ditt eget sätt att plugga på

Alla gillar att plugga olika. Vissa skriver föreläsningsanteckningar på datorn, vissa på papper, andra inte alls. En del sitter hellre hemma och läser medan andra går på alla föreläsningar. Vissa tentapluggar själva och andra i grupp. En del gör flashcards, en del mind maps och andra skriver sammanfattningar. Vissa läser kurslitteraturen och andra nöjer sig med föreläsningarna.

Ingen panik av att kursaren gör annorlunda – vi är olika!

Alltså. Alla gör olika. Och ännu viktigare: DET KOMMER INTE GÅ ATT GÖRA ALLT. I början minns jag en enorm stress hos mig då jag ville göra ALLT. Läsa allt som rekommenderades, gå på alla föreläsningar, sammanfatta föreläsningarna i mind maps, sammanfatta litteraturen, ögna igenom artiklarna som vi ombads läsa, gå igenom föreläsningarna med en kursare i efterhand, läsa in mig på nästkommande föreläsning, ta anteckningar på föreläsningarna som jag sedan ville renskriva i en sammanfattning. Ni fattar. Allt för mycket för att det skulle bli något vettigt av något av det där.

Nu ser plugget ganska olika ut de första och de sista terminerna på programmet, då de första terminerna har desto mer tentaplugg jämfört med senare terminer som mestadels är praktiska. Men innan det blev mer praktiskt så landade jag i att det bästa för mig var att:

• Gå på föreläsningar och på något sätt ta anteckningar
  • Prata igenom föreläsningarna med en kursare efteråt
  • Göra mindmaps som sammanfattade föreläsningarna
  • Ögna igenom kommande föreläsning om presentationen fanns tillgänglig.

Sen såg det andra olika ut. Ibland antecknade jag mycket på en föreläsning och ibland bara lite. Ibland skrev jag på PPTs och ibland i word. Ibland läste jag in litteratur och ibland inte. Ibland kikade jag på artiklarna och ibland (oftast i ärlighetens namn) inte.

Ta hjälp av varandra och andra

Ojojoj vad jag har blivit hjälpt av att ha kursare omkring mig. Att diskutera, hitta disciplin och att få pepp. Magiskt bra tycker jag. Vill du köra solo och göra allt själv – kör. Min erfarenhet säger dock att det är sjukt hjälpsamt att ha folk omkring sig – trots att jag är en person som pluggar på bra själv så älskar jag att åtminstone sitta med andra.

Dessutom ska ni alla åt samma mål. Det är ingen tävling utan klassen är ett lag. Så hjälps åt med sammanfattningar, exempeltentor och stora som små frågor. Använd Facebook-gruppen och hjälp varandra. Ta också hjälpa av äldrekursare som mig. Behöver en köpa boken? Liknar tentan exempeltentan? Hur ska en lägga upp denna inlämningen? Hur är kursansvarige? Passa på att fråga på!

Det kan också bli såhär mysigt att plugga med vänner! Rosa godis och dryck 🙂

Engagera dig

Denna punkten beror helt på vad du vill ha ut av din pluggtid och dina studieår. Men vill du hitta vänner utanför programmet och kanske hitta vänner inom ett visst område så är det toppen att engagera sig på något sätt. Det finns olika föreningar för olika intressen. En kan engagera sig lite eller MEGAMYCKET. Det går att vara med i saker som är enbart för skoj eller för att en vill förändra något i samhället. Kika in här för att läsa mer om utskott och föreningar.

Exempelvis i Klimatföreningen (vi har jordens mysigaste event på ingång btw! Gå mer och hör mer!)

Gör saker som inte är plugg

Sist ut här men kanske viktigast. För fasiken. Trots att plugget tar stor del av ens tid så ÄR DET INTE ALLT. Oavsett om du engagerar dig i något på KI eller om du är aktiv eller har hobbys på något annat sätt så är min starka rekommendation i alla fall att ha det. Gör något som inte är seriöst. Jag själv hade inte överlevt om mina andra sidor hade fått komma fram under dessa åren. Så träna, jobba extra, baka kakor, spela TV-spel, kolla serier, häng med polare, drick öl, fuldansa och plocka löv i en skog.

Gå på konsert!

Bada i gyttja!

Mys med en hund och syster!

Ha pizza och sushikvällar!