Hur skapar en bra fokus på inläsningsdagar?

Ibland kan det kännas lätt som en plätt att hitta fokus och att mata på med att läsa böcker, kolla på föreläsningar, söka information och svara på instuderingsfrågor. Hjärnan känns alert och det flyter på. Andra dagar är det tvärt emot. Motigt. Segt. Omotiverat.

Så kallade inläsningsdagar har dock de flesta. Oavsett om en har motivation eller inte har motivation den dagen. Här kommer därför lite tips för hur du kan tänka för att göra det hela lite lättare.

• Planera att möta upp ett gäng att studera med.
    Fungerar du bättre när du får plugga i grupp? För att kunna bolla frågor, diskutera olika vinklar eller bara få mer disciplin? Stäm träff och kör tillsammans. Det blir ofta både roligare och mer lärorikt.
  • Var i en gynnsam miljö.
    Vet du att du inte kan koncentrera dig hemma i lägenheten? För det distraherar dig från att fokusera på studierna? Vet du att du behöver tystnad eller kanske ljud i bakgrunden? Oavsett vad så välj den miljön som passar dig. Gör det inte extra svårt för dig själv. Du behöver inte lägga på en extra tröskel att ta dig över.Själv kan jag tycka att variationen av miljö är optimal. Vissa dagar älskar jag att sitta och plöja i min soffa och andra dagar är det ett bibliotek som är bäst. Alla är vi olika.
  • Ta pauser under dagen.
    Planera in pauser. Så viktigt. Så väl att stoppa energi i munnen som att röra på kroppen. Behöver inte vara så svårt – men ställ dig upp, stå på händer, ta en kopp te, ät lunch, ring ett samtal, ta en nypa luft. Små (eller stora ibland) pauser då plugget får vila.
  • Ha tidsramar för studierna.
    När ska du börja? När är du klar? När ska du pausa? Sätt tydliga ramar för att maximera fokuseringen när du ska.
  • Ha en motivation i bakhuvudet.
    En motivation kan vara något du ska göra i en paus eller efter att du är klar med plugget – eller kanske att du vill köra på extra nu för att vara lite ledig i jul (jaaa!!). Så ha det i bakhuvudet. Kom också ihåg att det du lär dig faktiskt tar dig framåt. Det är väldigt häftigt med kunskap.
  • Var din egen bästa kompis
    Var inte för hård! Hör så många som åhar sig och suckar över att de är efter eller borde gjort mer. Så även jag. Dock skapar det så mycket onödig negativ energi. Både för dig och folk omkring.
img_6661

Frukostmys innan plugg. Eller okej. Här var det inte innan plugg men kunde varit 😉

img_6711

Plugg framför brasan