Hur tar du din paus från plugget?

Oavsett om det är mitt under en termin eller som nu, mitt under ett sommarlov, så skulle jag vilja trycka på vikten av att pausa studierna och göra annat. Pausa kanske är ett för starkt ord, men att i alla fall lyfta blicken och göra annat. Liksom inte fastna i att plugget är allt tjugofyra timmar om dygnet. Påminna sig om att det finns annat utanför bubblan av tentaplugg – som i alla fall jag lätt hamnar i. För att orka så krävs det såväl vila som annan input.

Kanske är jag fel person att uttala mig, då jag lätt gör för mycket saker, och tanken är ju inte att lägga till tusen saker utan snarare att kunna göra annat som inte direkt är kopplat till att plugga.  Så ni ska ändå få mina bästa tips kring hur en kan pausa plugget och på så sätt indirekt hålla längre och bli mer fokuserad.

Under sommaren:

• Släpp plugget helt. Gå verkligen på sommarlov, i alla fall för delar av sommaren. Såklart kan en som älskar att läsa läroböcker och artiklar fortsätta med det men ett break ifrån det är för min del nyttigt.
  • Gör vad du har längtat efter under hetsigare perioder. Vad längtade du till som mest under perioder när tid inte fanns? Hänga med vänner? Bada? Baka? Vandra? Shoppa? Läsa en skönlitterär bok? Festa mer? Ja vad vet jag. Oavsett vad – gör det mer och få tid till det du längtat efter.
  • Vila på ditt sätt. Hur vi vilar upp oss kan se olika ut, en del genom en serie på datorn och andra genom att kravlöst hänga med vänner. Hur gör du? Vad behöver du? Kanske är det samma som svaret på ovan? Oavsett, hitta och planera in tid för vila.
  • Ha tid utan sociala medier. Utan mobil, dator, surfplatta. Svårt som tusan ibland, men jag tror att det är viktigt att koppla ut den delen och vara här och nu (heeey klyscha!). Att inte alltid mata sig med bilder, intryck, likes och att inte alltid vara nåbar. Något jag har extremt svårt för, men försöker få in mer och mer.

Under terminen:

• Lägg in träning under veckan. Ett bra break som gör dig piggare och starkare dessutom. Är du seg och inte alls pepp även om du hade tänkt träna? Sänk tröskeln! Gör lite rörlighet hemma på golvet eller gå en promenad (kanske med en kompis eller med en podd i öronen). Att i alla fall bryta sig loss och göra något brukar vara skönt. MEN det är helt okej att också känna att en vill skippa och att sen också faktiskt skippa.
  • Extrajobba. Att ha något annat att fokusera på och dessutom dra in lite pengar på vägen är en grym grej enligt mig. Nu tokälskar jag mitt jobb och därför blir det ännu mer guld värt.
  • Engagera dig i något du brinner för. Detta kan såklart bli övermäktigt och en får såklart känna efter hur en vill leva sin vardag och hur mycket tid en vill boka upp. Men det går engagera sig i olika saker (hitta din grej!) och i helt olika variation av mängd (återigen hitta din grej!). Jag har valt att engagera mig i Tjejzonen som jobbar för att förebygga unga tjejers mående. Min vilja är att även engagera mig med integration, jämställdhet och gärna också lite politiskt då jag tycker det är helt oacceptabelt att SD är så stora och att fördomar i samhället är så stora. Hur eller hur – kliv återigen ut ur bubblan av studier och studentliv och se världen där ute också.
  • Lägg in tom tid i kalendern. För att orka måste vi också vila. Kanske är inte det tom tid för dig, men att ha tid att kunna leka med och bolla runt med tycker i alla fall jag är skönt. Jag har insett att jag blir jättestressad av att se flera veckor fram där både veckor och helger är fulla – oavsett om det är med roliga saker. Tom tid ska jag bli bättre på till nästa termin.
  • Strukturera upp veckan. Kanske är vissa veckor mer tuffa än andra – absolut – men så länge återhämtningen finns så är det bra. Går det därför få en struktur på veckan (eller veckorna) redan innan så kan det bli lättare att se och hitta andrum mellan varven.

Så lite tips på att ta pauser och koppla ur. Sen hur en håller uppe motivationen, det kan ni läsa om här och tips från Björn Liljekvist kan ni läsa här.

Naturen kan absolut vara en bra källa till ett break <3