Inställd helghike blev dagshike och häng i Melbs

Vilken fin helg som passerat. Planen var att denna helgen åka med outdoor gruppen på en tredagars hike, men efter mycket frågetecken om den kunde bli av så valde vi att skippa den och istället köra en helg med kombon Melbourne och The Grampians. Det blev en superkombo minsann!

I lördags började jag med ett pass på NJs, på riktigt ett av de bästa träningsställena jag varit på (nästan lika bra som Skrotet till och med!). Har kört där snart två veckor och gillar det skarpt. Sjukt proffsigt och så extremt vänliga och familjära coacher. Hade önskat jag hittat stället tidigare men två veckor är definitivt bättre än noll! Så efter passet drog jag hem för dusch och frukost och sen åkte Sarah, Sandra och jag mot Fitzroy för att gå på marknader. Strosade runt i solen och tiden rusade iväg, men jag köpte i alla fall en silverring och vi drack kaffe på ett mysigt café. Gick vidare på Brunswick street innan vi begav oss hemåt mot Armadale. Mättade magarna och köpte sen biljetter till en AFL-match. Har sett en match tidigare på Marvel Stadium, som är lite mindre, men nu var det dags att gå på MCG. En arena som tar närmare 100 000 personer. I lördags var det dessutom något som kallades Dreamtime Game vilket innebar att de innan matchen hyllade den Australiensiska urbefolkningen med sång och dans. Tyvärr öste regnet ner så de ställde in delar av dansen, men en så kallad War Cry fick vi se innan matchen drog igång. Efter vinst för mitt team (hehe, valde lag innan och inte efter vinsten!) Richmond så åkte vi hem och Sandra och jag gjorde oss redo för en tidig söndagsmorgon.

I söndags åkte vi nämligen mot The Grampians National Park. En nationalpark ungefär tre och en halv timme från Melbourne. Vi passade på att åka med Peter och hans kompis som skulle dit under söndagen, men detta innebar att det satta starttid så planen var att åka vid fyra. På något galet vänster lyckades vi dock försova oss och vaknade 04.40 – när vi insåg vad klockan var trodde vi att vi missat dem men två minuter tidigare hade jag ett missat samtal från Peter. Ringde upp och det visade sig att de var framme hos oss om någon minut. Hur galet sammanträffande?! Så när Peter frågade om vi var redo sa jag (såklart!) ja men i själva verket stod jag där i nattröja och fattade ingenting. Snabba som vi är var vi dock nere på några minuter och glömde inte en enda sak av packningen – bra jobbat och smart försovning så vi fick en extra timme sömn.

Väl framme vid The Grampians hälsade vi på kängurus och sa sen hejdå till Peter och hans kompis som skulle ge sig på en toklång hike. Sandra och jag körde istället på ett berg, ett vattenfall och två utsiktsplatser. Det där med utsikt var det dock oftast ont om, det var nämligen regn och filmjölks-vitt över hela himlen. Vi började med Mt Rosea som är en relativt tuff hike som tar 4-6 timmar tur och retur och till en början var det fint och soligt, men ganska fort kom regnmoln och dimma in så då gällde det att hålla tungan rätt i mun både för att hitta vägen men också för att inte snubbla. Vi knatade på snabbt och efter 90 minuter var vi, lite chockade, uppe på toppen. Blåsigt och totalt vitt så långt ögat kunde se – men mysigt ändå! Efter en paus med gröt knatade vi neråt och i takt med det så ökade regnet i styrka. Ner kom vi dock och mer hikes tänkte vi göra. Så trots regnet och kylan körde vi mot MacKinzie Waterfall – där vädret var ännu sämre. Vi gick mest runt och skrattade åt det så för vår del var det inga problem. De två sista stoppen var The Balconies och Rees Outlook och trots att vi förstod att det skulle vara helt vitt och noll utsikt så knatade vi dit, genomblöta och kalla, checkade av att vi minsann hade varit där och gick tillbaka till bilen. Efter detta var dock klockan närmare fyra och vi åkte tillbaka till Halls Gap där vi bytte om till torra kläder och drack kaffe medan vi inväntade att grabbarna skulle knata klart. Vid framåt sex så var de tillbaka och vi åkte tillbaka och landade igen i Melbourne vid strax efter tio. En lång dag men en bra dag helt enkelt!