Mid semester break tog hand om mig väl – del två

Efter fantastiska dagar i Cairns var det som sagt dags för Sydney. Då jag var där för inte så länge sen så hade vi lite nya planer för dessa dagar. Vi kom fram omkring 14.30 och tog därefter en public transport in till Bondi Junction där vårt boende var. Då vi inte skulle in till city utan till Bondi så passade bussen bra, det tog kanske 30 minuter längre men kostade 4 dollar istället för 19 dollar. Väl framme packade vi in oss i vårt rum och sprang sen ut för att hinna med en buss till Circle Square. Vi hann fram precis i lagom tid för att få magiskt ljus på operahuset och strosade runt bland byggnaden och fascinerades ordentligt. Måste säga att jag vart så mycket mer imponerad idag än sist, det var så vackert att kolla nära och speciellt i solnedgången. Mörkret om snabbt och efter en god middag åkte vi hem till boendet för att förbereda oss inför kommande dag.

För nästa dag var det dags att åka till Blue Mountains. Så vacker plats som jag verkligen rekommenderar! Vi tog enkelt ett tåg från centralstationen till Katoomba och därifrån tog vi en buss till Sceintic Park. Alla resor går att göra med Opal kortet som en måste ha för att resa i Sydney. Under närmare fem timmar traskade vi runt och såg bland annat Echo point, Three sisters, Honeymoon bridge, Leura Cascades och Gordon Falls. Vid three sisters och Sceinc world vad det mängder med människor men därefter tunnades det ut och ibland kändes det som vi gick ensamma bland det massiva landskapet. Efter många timmar gick vi in till Leura, njut av sista solskenet för dagen, åt en sen lunch och fika och tog sen tåget tillbaka till Sydney.

Sista dagen i Sydney tog vi oss till Bondi Beach för att gå beachwalk från Bondi till Coogee. Vi hade superfint väder med solsken och 27 grader varmt. Stannade för fotopauser, klättra på stenar pauser och såklart fikapauser. Vi tog sen bussen till Bondi Junction, åt lunch i solen och hämtade vår packning för att åka till flygplatsen tillbaka till Melbourne. När vi landade i Melbourne var det ordentligt kallt vilket kom som en chock. Så efter väntan på flygbussen och resan hem så drack vi te och kröp ner för att såväl bli varma som att sova.

Tillbaka i Melbourne för en sista heldag ihop. Hela dagen gick jag runt med lite magont för att mamma snart skulle lämna, en vänjer sig fort vid visst sällskap och det kändes minst sagt tråkigt att ett hejdå närmade sig. Vi maxade dock dagen till fullo med besök på mitt universitet – både Clayton och Caulfield, city loopen inne i stan, lunch på lentils as anything i Abbotsford, besök i Brunswick och avslutningsvis Muriels Wedding på musikal. Trots det kyliga vädret var det en så bra dag med mycket mat, fika och skratt.

Igår började vi dagen med att försöka få koll på flygstrul. Mammas plan var ändrat och därför skulle hon missa anslutningen i Doha. Det blev många vändor med telefonsamtal och mail under dagen men tillslut hade vi all information vi behövde. Under dagen tog vi en liten löptur, shoppade en del saker som mamma ville ta med hem till Sverige, cyklade och besökte Victoria Market, åt indonesisk mat och efter te och fika var det dags att åka mot Southern Cross Station och säga hejdå. Sorgligt och jobbigt men så otroligt tacksam för denna resan och alla fina minnen <3