Mid semester break tog hand om mig väl – del ett

Ja eller mamma gjorde♥️ Vi har fullspäckade dagar med resande, utflykter, prat och skratt. Dagarna var helt perfekta och jag är så glad för hur vi planerade upp resan. Verkligen ett perfekt avbrott i plugget och magiskt fint att få besök från Sverige. Nu längtar jag hem lite när jag fått smak på familjehäng – men snart lär jag vara inne i rutinerna här i Melbs och då är det dags att lämna Australien – vilket lär bli jobbigt!

Hur eller hur, tillbaka till lovet och fullspäckade, fantastiska dagar. Vi började i Melbourne förra torsdagen då mamma landade på kvällen. Efter att ha kommit hem till lägenheten, ätit mat och packat upp lite blev klockan mycket och vi sov båda sjukt länge på fredagen. Jag som brukar vakna vid fem lyckades somna om till halv åtta och mamma lyckades sova ut och ställa om jetlagen direkt.

Efter frukost på fredagen gick vi mot Balaclava och vidare till St Kilda. Vi kikade in vart jag bodde första veckorna, vart jag tränar och spanade in små butiker. Vi gick också till St Kildas botaniska trädgård och sen vidare mot havet. Efter en kaffe och fikapaus i solen (mamma fick test Melbournes egna ”Magic” och älskade det”) åkte vi in mot Victorias botaniska trädgård och gick runt och kollade in natur och djur, så stor och fin trädgård och park! Vidare följde vi Yarra River tills vi kom in till stan. City loopen gick inte idag så istället vandrade vi runt och kollade in allt ifrån Exhibition Building, China Town och parlamentshuset till parker och street art. Åt sjukt god mat i China Town och fortsatte vår rundvandring av melbs. När mörket kom (vilket är väldigt tidigt!!) åkte vi till Fitzroy och tog en drink på Naked for Satan och kollade in utsikten över staden.

Första frukosten med mamma <3 (Hehe och en bild på mig passande nog ;))

Inne i stan i Melbs

Lördagen startade tidigt med en löprunda i området där jag bor. Kollade in Prahran market, Victoria park, High street och Chapel street innan vi köpte med en hot Cross byn från ett bageri och sprang hem. Åt en liten för-frukost, duschade, packade ihop oss och åkte sen ner till Southern Cross station. Därifrån skulle vi ta flygbussen till Tullamarine, men först dags för födelsedagsbrunch! Knatade över till Higher ground – ett välkänt och poppis ställe för både brunch och mat. Det märktes direkt att det var högt tryck på stället, men som tur är var vi ute i god tid så väntan på 30 minuter på att få ett bord och ytterligare 30 minuter på att få vår mat var inte hela världen. Med sjukt mätta magar gick vi över och tog flygbussen och åkte den korta sträckan mot flygplatsen.

Marknaden mitt i löpturen <3

Flyget tog oss på ungefär tre timmar upp till Cairns, i norra Australien. Flygplatsen var liten och låg bara några kilometer från staden, så även om vi fick vänta in shuttlebussen i en timme så tog det sen bara tio minuter innan vi skulle var framme. Vi hittade vårt boende bland de mörka gatorna och traskade ut för att äta middag och spana in Cairns. Nu såg en typ ingenting då det verkligen var mörka gator med svag belysning, men att gå längst med vattnet och höra vågorna var ändå magiskt! Trots att det hade hunnit bli mörkt ute så var det ordentligt varmt och en kunde lätt gå runt i linne och shorts. Efter middag, promenad vid stranden och köp av glass gick vi hem för att ladda om för en ny dag.

Började åter tidigt med att gå en promenad i botaniska trädgården i Cairns, väldigt vacker och fin natur! Efter frukost ute på terassen gick vi ner till esplanaden och följde den in till centrum. Stannade för att boka både en resa till barriärrevet och en resa till regnskogen och tog sedan resten av dagen för att utforska Cairns. Vi besökte Rustys market och night market, solade och badade vid Cairns lagun, fikade på Little loco, åt picknick vid havet och handlade inför kommande utflykter. Avslutade dagen med ett dopp i poolen och plockmat hemma på terassen. Mysig första dag i Cairns!

Dag två i Cairns började med frukost följt av en heldags utflykt. Efter ett intro av vår väldigt härliga och duktiga guide kom vi ut på en väg som slingrade sig precis vid barriärrevet. Stannade för ett fotostopp och njöt annars av den fina utsikten från bussen. Efter närmare två timmar var vi framme i Mossman. Här fick vi ta del av kultur från urinvånare, vara med i en rökcermoni, fika och åka till en flod för att bada. Supervacker natur och kristallklart (men iskallt!) vatten. Vi åkte sedan vidare till Xxx för att åka en båttur på en flod. Här fick vi information om djur och naturliv och fick se krokodiler och ormar. Tredje stoppet var ett stopp för lunch, som vi åt mitt i regnskogen. Därefter gick vi en tur i regnskogen och fick återigen mycket information om såväl djur och natur. Väldigt häftigt att gå runt i den mörka och växttäta skogen. Vidare åkte vi för att handla glass på en liten glassfabrik och fortsatte sen upp till en utsiktsplats för att njuta av glassen och naturen. Sen var det dags att åka de två timmarna hemåt mot Cairns. En fullspäckad dag med mycket intryck och upplevelser. Extra plus för vår guide som var väldigt duktig och som på ett väldigt bra sätt blandade humor. Vi kom hem till ett mörkt Cairns och efter en dusch åt vi mat, glass och lätt brända popcorn på terassen. Mysigt avslut på en bra dag!

Utsiktsplats

Simtur vid Mosman – kallt men så klart!

GLASS!!

På en båttur där vi såg krokodiler och ormar (på lagom långt avstånd!)

I regnskogen

Vid Mosman – en rökcermoni för att bli välkomnad

Utsikt längst med vägen vi åkte på

Utanför bussen vi åkte runt med hela dagen 🙂

Dag tre blev istället en heldag vid barriärreven. Vi gick upp tidigt för att se soluppgången på väg till marinan där båten skulle avgå ifrån. Det ljusnar dock tidigare än solen går upp, så fullt så effektfullt blev det inte – men ändå var det en väldigt fin promenad längst havet. Väl vid båten åt vi frukost och hoppade sedan på Dream Time Travels båt. Det var en och en halv timmes svajig båttur ut till första stoppet och under den tiden hann jag tänka om från att inte ha tänkt att dyka till att dyka. Tänkte inte att jag kunde dyka så nära inpå en flygresa men då det var okej valde jag ändå att lägga till ett dyk – vilket jag inte ångrar. Så medan mamma åkte en tur på en glasbåt så smet jag ner under ytan för att hänga med fiskarna. Så häftigt att simma omkring bland revet och ta del av den magiska undervattenvärlden! En timme under ytan och sen hann jag lagom tina upp i solen innan vi åkte mot andra stoppet. Vid detta stopp snorklade mamma och jag tillsammans och kunde se massor med fiskar och kullar av koraller. Det är verkligen som en helt egen värld där nere! Efter supergod lunch på däck så hoppade vi i för en snorkeltur till innan vi skulle åka tillbaka mot Cairns. Denna resan vart sjukt skumpig och med tanke på hur många som mådde dåligt så var vi var glada att vi tagit åksjuketabletter. Väl inne i Cairns gungade kropp och huvud rejält så vi gick och köpte glass och kaffe och satte oss i en park ett slag innan solen gav upp för dagen. Som sagt försvinner solen väldigt tidigt och det blir ordentligt mörkt redan vid halv sju. Handlade och strosade gungandes hemåt för middag, packning och glass.

Förra tisdagen lämnade vi tyvärr Cairns, vilket kändes väldigt tråkigt. Allt har ju ett slut och även om jag så, så skulle vilka spola tillbaka tiden och göra allt igen eller förlänga vistelsen med några dagar så är jag väldigt glad och nöjd över dagarna uppe i Cairns. Magiskt väder, bra boende, två utflykter i världsklass, god mat och glass och perfekt sällskap. Kunde inte bli bättre! Och även om resan nu är slut så var den inte slut efter Cairns – för då åkte vi vidare mot Sydney, vilket jag återkommer till i nästa inlägg.