Min styrka – stadiga fötter, smart hjärna, varmt hjärta och stark kropp

Hur många gånger har jag inte fått höra eller själv sagt jag vill bli stark. Absolut, jag fattar grejen och tycker själv att det är helt råhäftigt att kunna lyfta mer än sin egen vikt i marklyft, bänka en mindre människa eller göra chins på chins. Jag älskar verkligen att känna mig stark. MEN styrka är för mig så mycket mer än en fysiskt stark kropp. Verkligen otroligt mycket mer.

Stadiga fötter
Att lyssna på sig själv och stå på stadig ben tycker jag är otroligt mycket styrka. Att stå för sina val, våga säga nej, våga säga ja, lyssna på kroppen, lyssna på huvudet och ta in magkänslan. Låt andra människor guida och tipsa men låt dig själv allt som oftast stå för valen. För det är du som går i dina skor. På stadiga fötter tycker jag också att det är viktigt att poängtera vikten av att våga vara svag. Att tillåta sig att falla, att vara arg och ledsen – men att alltid veta att du som person är precis lika bra oavsett. Som ett starkt träd som har en grundbult även om det blåser, regnar eller åskar såväl som när solen skiner. Grundbulten är dina stadiga fötter som får dig att inse ditt värde oavsett om det regnar eller om solen skiner.

Smart hjärna
Psyket – vilken grej hörrni. För att vara stark så tycker jag att hjärnan måste få utrymme. Vi kan inte förbise den. Hjärnan är med oss dygnet runt och har ett extrem stark inflytande på oss. Vad tänker vi om oss själva? Vad tänker vi om andra? Lyft dig själv och lyft andra. Klyschigt men sant som tusan. Det du tänker kommer smitta av sig på dig så välj dina tankar väl. Välj att aktivt jobba med hjärnan – på egen hand eller hos någon. Tycker tabun om psykologer, kuratorer och terapeuter är på väg att suddas ut – men ändå viktigt att poängtera. Mår du inte bra så ta det på allvar. Som jag tidigare skrivit så är vi medvetna om att kroppen behöver träning för att bli stark – men inte lika medvetna om att psyket kan behöva träning för att bli starkt.

Varmt hjärta
Att vara kärleksfull hänger ihop med att ha en smart hjärna, men jag tycker att hjärtat ska få en egen rubrik. För som Bamse säger ska en vara stark så måste en vara snäll. I det fallet får jag säga att jag tycker att Bamse har helt rätt. Att vara snäll och se både sig själv och andra tycker jag är en viktig del i att vara en stark och god människa. En högt värderad egenskap i min värld som jag själv försöker rätta mig efter.

Stark kropp
Sist ut får det bli med en fysiskt stark kropp. Som sagt så är det en viktig del i styrka – men vad räknas som styrka egentligen? Är det just att bicepscurla 40 kilo eller är det att som tvåbarnsmamma bära sina barn och samtidigt fixa ihop en middag? Är det att stå på en scen och visa musklerna så mycket som möjligt genom att ha gått ner massor i vikt eller är det att kunna springa efter bussen utan att känna att en avlider? Jag vet – det ena behöver inte utesluta det andra. Däremot tror jag att det ibland är nyttigt att stanna upp – inte bara fokusera på att bli fysisk starkare eller få ett visst utseende på kroppen – utan att se en som en människa och inte ett yttre skal. Vi är så mycket mer.

​[wpvideo YkeH9dNE]​