Moment två på differentiell psykologi

Veckan har bestått att jobba med ett eget projekt kring en vald artikel. Två och två har vi analyserat en studie, skrivit en sammanfattning, förberett en redovisning och jämfört med annan litteratur vi fått del av under momentet. Imorgon ska det hela redovisas på en liten Forskningskonferens på Karolinska Institutet. Ämnet Sofie och jag har skrivit om handlar om hur personlighetsdrag förändras under ett livsspann. Något som varit både spännande och roligt. Det är alltid lite extra kul när en själv får välja område att läsa in sig på.

Kort har vi beskrivit artikeln såhär: Målet med studien var att studera stabilitet och förändring i personlighetsdrag genom livsspannet. Denna studies resultat jämfördes med tidigare resultat från liknande studier, för att se hur väl dessa stämmer överens. Flera tidigare studier har visat att stabilitet i personlighet ökar med åldern. Det finns dock en debatt och därmed olika teorier om i vilken ålder personligheten anses vara mest stabil. Problematik har också visats i att det finns få studier som har deltagare som är över 70 år och därför är det svårt att dra slutsatser om förändring i personlighetsdrag i slutet av livet. Denna studie vill alltså fortsätta undersöka redan tidigare upptäckter och även komplettera där det finns luckor.

Studien som genomfördes var en longitudinell studie, med en första undersökning år 2005 och en andra undersökning år 2009. För att genomföra denna studie deltog ett stort urval av personer, under första undersökningen deltog 20 434 personer (52% kvinnor) och under andra undersökningen deltog 14 110 personer från första undersökningen samt 6 324 nya personer. Detta för att uppfylla samma antal deltagare vid första och andra mätningen. Testet som användes för att mäta personlighetsdrag är taget från The Big Five Theory, även kallat femfaktorteorin. Testet består av följande fem dimensioner: öppenhet, samvetsgrannhet, extraversion, vänlighet och neuroticism. Tre item användes på varje dimension, således valdes ett urval av femton item för att få testet såväl mätbart som enkelt för deltagaren.

I studien framkom såväl bekräftande uppgifter kring tidigare studier som nya påfund. Det mest utmärkande för denna studie var dess bidrag till förståelse för hur äldre förändrar sig personlighetsmässigt. Dessutom ger studien en komplett bild av personlighetsdrag i flera åldersgrupper där vi i öppenhet ser en minskning med åldern medan vi i vänlighet ser en ökning med åldern. Samvetsgrannhet däremot visar ett kurvlinjärt mönster.

På flera sätt är studien såväl relevant som bidragande till befintlig forskning. Dock finns det flera aspekter att ha i åtanke vid framtida studier. En problematik att ha med i beräkningen är antal item på testet och avvägningen som måste göras där, en annan är att de äldre i studien inte är ett representativt urval för generationen då de som väljer att delta tenderar att vara piggare än de som faller bort. I framtiden kommer andra resultat kunna ge en ännu klarare bild av förändring i personlighetsdrag då studier med fler uppföljningar genomförs, då denna studie endast innehåller en uppföljning.

Ganska spännande, visst? Slutklämmen på momentet är nu alltså att öva in ett föredrag om studien samt att imorgon presentera. Klockan 9.40 går vi på scen och har tio minuter på oss för att beskriva och svara på frågor. Imorgon klockan 17.00 är vi förhoppningsvis klara med moment två och är redo att ta helg. En helg med lite jobb, träning, besök från mormor och morfar, vin, besök på chokadmässa och häng med Rasmus. Bra helg!

Moment två på differentiell psykologi

Om mig som bloggar