När hjärtat börjar slå lite hårt

Ja men exakt så har det känts på senaste. Lite tryck över bröstet, huvudvärk och trötthet som inte går över. Har varit dålig på att solla bland saker, dålig på att säga nej och dålig på att ta mig tid att varva ner så pass mycket som jag och min kropp bevisligen behöver. Jag övar på detta varje dag. Att hitta balansen. Att inte gasa för att jag känner att jag bör och måste. Att känna av nuet och liksom se hur kroppen mår.

Såhär är det att vara student ibland. Det kan vara situationer då det är press från många håll. När en vill räcka till för såväl skolan, jobb, andra åtaganden, vänner och familj. Skulle dock inte säga att det är baksidan av att plugga – utan snarare något en får öva på att hitta. Balansen i kropp och själ.

Mina bästa tips (och saker jag får öva sjukt mycket på!) just nu är:
* Att prata med någon som kan få dig på jorden och på så sätt få dig att stryka X antal saker på to do listan. För det går att kapa rätt bra mycket när det kommer till kritan. Även om det inte känns så.
* Sträck ut handen och be om hjälp.
* Att göra om en listan med saker som en VERKLIGEN måste. Vissa saker går inte stryka nu, nu. Men mycket.
* Kolla över dagarna, veckorna framåt. Låt det ta tid att återhämta dig (Jobbar på detta!).
* Det svåra – känn in kroppen. Lägg dig i soffan och sov om det känns bäst, gå en promenad om det känns bäst, träffa någon om det känns bäst. Suuupersvårt att veta innan. Ibland ger det megamycket att gå ut och gå, ibland tar det bara energi. Ibland ger det att träffa en vän, ibland är det bara tungt. Ibland får en chansa, men chansa inte alltid åt hållet ”jag kör” – utan chansa också åt vilohållet.

Vad har ni för tips när det är stormigt och mycket omkring er?

Sol och blå himmel kan hjälpa ibland. Men soffan och popcorn också.

Pluggmiljöbyte och äppelkaka

Träning med mamma <3