Ny student – fem generella tips för KI

Så okej. En hel del har just börjat universitetet och har kanske tre eller fem år av studier framför er. Först och främst – snyggt jobbat! Nu är första steget och eventuellt första dagen avcheckad. Jag hoppas att det känns bra (och obsobs! Gör det inte det så avvakta och se. Första dagarna ÄR energikrävande, snurriga och kanske omtumlande.) Här kommer i alla fall fem tips för dig som ny student. Kommer i senare inlägg gå in närmare på pluggtips och tips för att engagera sig i skolan – men först och främst övergripande.

Var öppen
Var öppen för såväl nya kurskamrater, nya kurser och hela livet med studier. Att vara öppen gör det enklare att komma in i ett sammanhang och att trivas i sin vardag.

Planera
Nu ska jag först och främst säga att jag ÄLSKAR att planera och ha struktur. Men det är ändå ett tips till alla. Försök skaffa en överblick över såväl skolan som kursen och planera därefter upp din tid. Kolla upp vad som förväntas av dig. Kolla upp litteratur. Kolla upp schema. Det är så värt att ha lite extra koll från början för att sedan kunna ha koll på vad som väntar.

Håll koll på Ping-pong
På Ping-pong kommer all möjlig information upp. Information om kursen du läser, schema till kursen (kan också finnas på en öppen sida), information om inlämningar, tentor, gruppindelningar och liknande. Så tack vare Ping-pong kan du planera och få den där överblicken som jag personligen tycker är guld värd.

Se över KI:s hemsida  och KIB
Utöver på Ping-pong så kan du hitta en hel del bra information på KI:s hemsida. Ibland är det, precis som Ping-pong var i början, rörigt och svårt att hitta rätt. Men kika runt lite och se dig omkring. Här kan du hitta och ladda hem Office-paketet (gratis för studenter!), hålla koll på event och lunchföreläsningar, kolla hur du skaffar KI-kort, fixa så du kan skriva ut på ditt KI-kort, kolla öppettider för om du vill ha hjälp med rapportskrivning och uppsats och många fler saker. På KIB kan du söka artiklar och få mycket bra information till dina studier, boka grupprum och se hur du ska referera enligt olika mallar.

Skapa klassgrupp på FB
En så fin grej för att dels öka sammanhållningen i klassen men också för att hjälpas åt med saker. Allt ifrån att hojta till om en sal ändras, om en vill byta grupp eller om en vill ha anteckningar. Hjälp varandra! Och utöver klassgruppen – plugga gärna i grupp (mer om det i pluggtips-inlägget senare). Tillsammans är vi faktiskt bra mycket starkare!