Ny student – lägg upp plugget smart

Här kommer mina tre bästa tips för att lyckas med studierna, klara tentorna och ändå ha ett liv vid sidan av. Har ni fler tips? Kommentera och tipsa varandra!

• Kolla över kursinformation och kursmål
    Kolla redan i början upp hur kursen ser ut, vilka kursmål det är, när tentorna och inlämningarna ligger och liknande. Bekanta dig med den nya kursen och få en överblick över vad du ska lära dig och vad som förväntas av dig. Jag älskar att skriva in viktiga datum i kalendern, strukturera upp artiklar, inlämningar och liknande i mappar på Googledrive – för att sedan lättare kunna veta vad som komma skall.
  • Planera och strukturera
    När du har kollat upp kursinformation och kursmål – sätt dig och strukturera upp det hela lite. Jag brukar försöka få en överblick över hela kursen och sen ta vecka för vecka med att få en djupare blick över vad som ska göras. Vecka för vecka kan jag sedan planera vad jag vill hinna med. På så sätt blir det svårare att halka efter och också svårare att stressa upp sig för saker som kommer längre fram. En sak i taget.
  • Plugga ihop med andra eller på en specifik plats
    Alla är olika och jag gillar ofta en mix av hur jag pluggar. Ibland ensam, ibland med andra, ibland på skolan, ibland hemma, ibland på ett café – ja ni förstår min tanke. Förändring kan vara bra för att få inspiration. Ibland är det verkligen superskönt att bara sitta kvar hemma och plugga i pyjamasen hela dagen, men ibland får jag inget fokus på hemmaplan. Så var smart. Vet du att du pluggar bäst i grupp och på en neutral plats? Gör förutsättningarna för dig själv och lägg upp det så att du får saker gjorda.
  • Att plugga ihop tycker jag dessutom är bra av flera anledningar – det går ha en diskussion och hjälpa varandra, en kan slå ihop sina kloka huvuden och på så sätt förstå bättre och det blir mer tydliga ramar för att verkligen plugga och inte komma på tusen andra saker att göra. Så hitta dina bästa förutsättningar och håll i dessa.

Utöver detta SE TILL ATT HA ANNAT ÄN PLUGG OMKRING DIG
. Många har problemet att inte vara i tid och kanske halka efter men många har också problemet att vilja lite för mycket. Håll huvudet kallt och ha pauser, lediga kvällar och helger och kom ihåg att livet liksom pågår här och nu.