Plugg från morgon till kväll

Måndag till torsdag försöker jag lägga allt krut på studier och träning. Detta för att kunna ha lediga helger och ändå ligga i fas med inlämningar, läsning och förberedelser för seminarium. För enligt mig är det mycket plugg, speciellt om en vill göra allt som en ska. Då det är ett annat system än hemma är det ibland svårt att veta vad som krävs av en för att klara kursen och vad en eventuellt skulle kunna solla bort. Hemma vet jag det på ett annat sätt.

Det kommer ett inlägg om hur varje kurs ser ut framöver men kortfattat har jag tre kurser här, varav varje kurs har ungefär två timmar av lektion och seminarium i skolan. Onlinelektioner, läsning och inlämningar görs på den andra tiden. Detta låter inte så mycket men då läsningen är omfattande och för mig tar lång tid så är det precis jag hinner med att skumma läsningen för att också hinna göra mina inlämningar. Dock är det allt som oftast roligt vilket gör det hela lite lättare. Två av mina kurser är dessutom lite lättare och kräver lite mindre av mig medan en är väldigt svår och kräver otroligt mycket. Så återigen är jag väldigt nöjd att vi bockade av en kurs innan vi åkte hit, och nu läser tre kurser istället för fyra.

Utöver mina vanliga kurser försöker jag varje vecka gå på en engelskalektion och varannan eller var tredje vecka på en grammatiklektion. Detta för att ta tillfället till akt och öva så mycket jag kan när jag är här. Hade en tanke innan att jag skulle bli bra på engelska under min tid här, men glömde bort att en inte bara blir bra – utan att jag måste öva, öva och öva för att komma dit. Men jag har alla förutsättningar omkring mig så jag vill verkligen ta chansen.

Just nu i pluggväg så har jag skickat in mina två första inlämningar, en i sociologi och en i global konsumtion. En tredje ska in idag i kommunikation och sen är det dags att börja med omgång två av inlämningar. Men innan den tanken landar så ska jag ta helg. Tanken var att avsluta veckan med att hikea och bergsklättra med outdoorgruppen på skolan, men på grund av dåligt väder var de tvungna att ändra om i planen och nu är allt lite löst kring hur helgen blir. Vi märker under dagen helt enkelt 🙂

En del av universitetet, här (eller på andra pluggställen) hänger jag många timmar.

En vanlig syn i veckorna, mellis och plugg i högsta hugg 🙂