Psykisk ohälsa hos unga tjejer

La mig tidigt igår så idag vaknade jag pigg innan klockan ringde. Klev upp, packade ihop mig och tog mig till söder där jag startade dagen med att hålla morgonklass på Skrotet för en härlig skara starka tjejer. Cyklade sedan vidare till Götgatan 37 för ett frukostevent kring unga tjejers psykiska ohälsa, något som intresserar mig både som student, Storasyster i Tjejzonen och som medmänniska. Kerstin Evelius, Natali suonvieri och Yousef Lebbad diskuterade tillsammans med Kristin Olofsson kring en rad viktiga frågor. Bland det som kom upp var exempelvis vilka normer som får unga tjejer att må som de mår, hur vi ska ändra och påverka detta, vad prestation är, vem som bär ansvaret för människors mående och liknande. Det är ett svårt och komplext ämne – därför är det inget en alltid får raka, enkla svar på utan mycket blir diskussioner, hypoteser och tankar. Hur som haver så var det spännande – och kan vara värt att påminna sig om att alla på något sätt bär ansvar. Och då menar jag inte du som individ som mår dåligt. Utan du som medmänniska, som samhällsmedborgare, syster, förälder eller arbetsgivare. Spännande start på dagen och extra plus för dels mysig lokal, då vi satt mitt bland massa böcker i en mysig bokhandel men också för den goda frukosten med yoghurt, mackor, kaffe och juice.

Efter eventet cyklade jag till Vasagatan 10 och mötte Rasmus för att sedan åka ut till Ikea. Strosade runt, handlade prylar till hans nya lägenhet, lunchade och sen åkte vi tillbaka mot stan. Kort därefter begav jag mig mot centralen för att hoppa på tåget mot Örebro och här sitter jag nu. Laddad för att träffa Sofie igen (nästan en vecka sen skolavslutning och hejdå!!) och definitivt laddad för Mattias student imorgon. Sex år sen min egen student, tiden alltså!