Psykologarbete bland barn och ungdom

I veckan kickade vi igång en ny kurs, nämligen psykologarbete bland barn och ungdom. Detta är en kurs där vi ska få grundläggande kunskaper om psykologiska arbetsmetoder för att hjälpa barn och ungdomar. Barn och ungdomar är ju en extremt viktig målgrupp att jobba med, då vi med relativt små insatser kan ändra mycket för framtiden.

Under kursen kommer vi jobba både teoretisk och praktiskt. Teorin lär vi i skolan och med inläsning och de praktiska delarna gör vi på förskolor vi blivit placerade på. Än så länge har vi inte kommit så långt men det känns väldigt spännande redan! I måndags hade vi heldag med föreläsningar och information kring det första mötet på förskolan och idag var jag och Adrian ute och pratade med en pedagog på en förskola i Stockholmsområdet. Denna förskola kommer vi nu jobba med under en månads tid och kommer förhoppningsvis kunna få till ett givande samarbete för såväl oss som förskolan.

På fredag blir det åter en heldag med föreläsningar men då med fokus på den första observationsdagen som kommer att ske nästa vecka. Med andra ord är det lite glest mellan det som är inbokat, ska dock ändå hålla fokus och ligga i fas med inläsning av litteratur och artiklar.

Läsa artiklar och dricka pepsi i ett finglas – bra grej!