Psykologdag och hitta din pluggbalans

Förvånas varje gång över hur fort en kommer in i nya vanor och nya rutiner. Nu är skolan igång på allvar och dagarna bara rullar på. Det känns väldigt roligt att vara tillbaka igen, ha lyxen att varje dag träffa alla i klassen och få lära sig nya saker. De första veckorna har varit intensiva. Både i skolan, med att vara fadder, med att vara gång med olika föreningar (klimatföreningen har nya medlemmar – så kul!!), med jobb och med att träffa fina människor utanför skola och jobb. Älskar varje del av min vardag men ibland har jag svårt att hålla nere på aktiviteterna. Är en hårfin gräns då allt både ger och tar energi.

Idag är det i vilket fall som helst lite självvalt break från skola och jobb. Istället ska jag vara med och anordna T1:ornas psykologdag och psykologsittning. Ska snart dra mig till Hagaparken och börja preppa för att de nya psykologstudenterna ska trilla in. Blir en dag med lekar, utklädnad, sittning och fest. Minns vår egen psykologdag och psykologsittning som väldigt kul så hoppas att de nya ettorna också kommer uppskatta dagen.

Det ska bli väldigt roligt med dagen men samtidigt är det många bollar i luften som inte landat. Jag älskar att ha mycket saker på gång och att vara aktiv på flera olika håll. Igår på kvällen var jag dock stressad och rörig inombords. Ganska snabbt kunde jag släppa den känslan ändå. För allt löser sig. En måste inte vara i fas med allt hela tiden. Ringde mamma och pratade av mig, kom hem och möttes av R och kunde släppa stressen och kolla serie (yes, någon har fått mig börja kolla serie?!?!). Älskar att inte bli uppäten av stress utan faktiskt kunna lägga saker åt sidan ibland och vara trygg i att det ordnar sig en annan dag. Såklart inte bra att skjuta på saker hela tiden om en aldrig får saker gjorda – men för mig är det nyttigt att göra just det, skjuta fram och kanske minska pressen.

En får hitta sina lösningar. Jag lär mig hela tiden. Tar inspiration och försöker ändra mina beteenden till något bättre. Tidigare har jag lagt extremt mycket tid på plugg och tyckt att det varit ett måste. Det är dock inte så.  För ska en leva fem år med högt temp av plugg så kan en inte plugga alla kvällar, helger och dagar. Livet pågår hela tiden och är värt att hinna med. Sofie är ett strålande exempel på vad jag inspireras av. Hon är grym på att ha linjer mellan skola och fritid. Lägger effektiv tid på plugg och lika effektiv tid på att inte plugga. Gör annat på helger och kvällar för att få energi till skolan. För pluggandet tar aldrig slut, det går alltid att göra mer. Så det gäller att hitta en balans. Som med så mycket annat.