Så var kursen om barn och ungdomar slut

Det var visserligen en kort kurs på 6 högskolepoäng, men det känns verkligen som att den nyligen började och nu är dags att runda av. Sista duggan och föreläsningen hade vi igår och nu är slutklämmen att lämna in rapport och en VG-inlämning för de som vill. Som sagt har kursen bestått av ett mer praktiskt moment och ett mer teoretiskt och det har inneburit att det har varit fler bollar i luften samtidigt. Vi har haft fyra besök på förskolan, haft föreläsningar i skolan samt läst litteratur på egen hand. Även om det inte varit i maxfart och jag sällan känt mig stressad så kan jag inte känna igen mig i känslan jag vet en del har haft – att det varit en toklugn och stillsam kurs. Såklart beror det på hur mycket en vill och behöver lägga ner på att läsa och ta in kunskap och där har min tid slukats ordentligt. Som sagt – artikelläsning tar så mycket tid och energi, men förhoppningsvis blir jag bättre och bättre på det ju mer tiden går.

Jag och Adrian har precis skrivit klart och skickat in rapporten för arbetet på förskolan och jag ska strax påbörja VG-inlämningen. Jag har valt att skriva om strategierna som vår pedagog valde att arbeta med under projektet, nämligen positiv uppmärksamhet och att välja strider. Min tanke är att på ett empiriskt sätt beskriva varför dessa fungerar och är bra strategier att arbeta med. Just nu känns det lite motigt att tugga igång, men väldigt spännande hur vi med olika medel kan påverka såväl oss själva som personer i vår omgivning.

Jag tar med mig en rad olika kunskaper från kursen som gått. Dels kunskap jag fått genom observation och samarbete på förskolan, men också genom föreläsningar, litteratur och artiklar (hur kluriga de än må vara så kan de vara vettiga och bra också ;)). Ett axplock av det jag tar med mig är följande:
* Det otroliga arbetet som pedagoger gör på förskolor.
* Att samspel är viktigt, såväl på förskolor som mellan alla individer.
* Att strategier kan hjälpa oss att skapa nya förutsättningar också såväl på förskolor som mellan alla individer. Samt hur dessa strategier kan se ut.
* Att insatser (såväl socialtjänst som psykologisk behandling) är otroligt viktiga i vårt samhälle.
* Att våra olikheter gör att vi måste behandlas olika och få olika stöttning.
* Att observera och göra mätningar (så svårt till en början!)
* Hur viss problematik kan ändras utifrån förståelse – såväl minskning av problematiken som vidmakthållande eller minskning.
* Hur en konsultation kan se ut.
* Hur arbetet med barn kan skilja sig från arbete med vuxna – vad som är viktigt att tänka på.

Som sagt ett axplock, och ganska bra saker att lära sig under ett fåtal veckor. Även om det inom psykologi sällan är kunskap likt glosor eller självklara svar så märker jag successivt att en utveckling sker och att mer kunskap, fler förhållningssätt och en bredare förståelse landar. På måndag tuggar vi igång nästa (ännu kortare!) kurs. Vetenskapsteori står på agendan och jag får erkänna att jag inte riktigt vet vad som väntar. Men bra lär det bli!

Det har blivit superhöst på KI!