Sammanfattning av psykologprogrammet 2.0

Psykologprogrammet är på svenska och går på helfart, vilket innebär att en läser 30 högskolepoäng (hp) varje termin. Kurserna jag har läst, det kan se lite olika ut hur upplägget är nu – både gällande vilka kurser som ges, upplägg och kursansvarig på kursen.

Här kommer en kort överblick över kurserna, jag länkar till lite mer ingående blogginlägg om de olika kurserna samt till kursplan för respektive kurs.

T1 och T2

Introduktion till psykologi (7,5 hp).
Minns detta som en spännande kurs (och min fascination över att jag var 2,5 % psykolog efter kursen!!) där många olika områden täcks av övergripande. En bra och spännande start.

Grundläggande biologi (7,5 hp)
Ytterligare en toppkurs med bästa Lotta <3. Jag som tycker biologi är väldigt kul tyckte verkligen om denna kurs.

Experimentell psykologi (15 hp)
En kurs med flera moment som jag delvis tänker tillbaka på som klurig, då mest statistikdelarna.

Kognitiva processer (15 hp)
En spännande och givande kurs med mycket kunskap som kändes relevant.

Socialpsykologi (15 hp)
Också en superkurs som jag verkligen uppskattade, så roligt att läsa om fenomen som känns nära ens egen vardag och människors beteende i stort.

Här kan du läsa mer om termin ett och två och här hur du ska överleva en första termin.

T3 och T4

Differentiell psykologi (15 hp)
En kurs med mycket plugg, men med magiska Petter som gjorde den mer tillgänglig och förståelig!

Utvecklingspsykologi (15 hp)
En kurs där vi fick läsa om psykologi utifrån olika utvecklingsstadier och åldrar i livet!

Hälsopsykologi (7,5 hp)
En av de kurser jag tyckt allra bäst om (men inser när jag spanar igenom att det är många av de första årens kurser som jag älskade!) då det verkligen ligger i det spannet som jag är intresserad av. Kort men naggande god kurs helt enkelt!

Klinisk psykologi 1 (22,5 hp)
En kurs jag minns med värme tack vara Åsa och Anna som var fint engagerade i oss studenter <3

Här och här kan du läsa mer om termin tre och fyra.

T5 och T6

Preklinisk integration (4,5 hp)
Mångas stora ångest, men en så bra grej att köra igenom och repetera föregående terminer.

Samhälle och hälsa (4,5 hp)
Superkurs att lyfta psykologiska perspektivet till en annan kontext! Gillade skarpt!

Vetenskapsteori (3hp)
Kort kurs med en hel del Kimmo-skämt och skratt.

Psykologarbete bland barn och ungdom (6 hp)
Martins kurs med bland annat verksamhets förlagd utbildning. Spännande att komma ut som en med kunskap!

Arbets- och organisationspsykologi 1 (12 hp)
Minns som en kul kurs, bland annat skrev vi arbetet om Haloeffekten.

Arbets- och organisationspsykologi 2 (7,5 hp)
ArbOrg 1 går över till ArbOrg 2 och arbetet ute på en verksamhet drar igång.

Valbar period (sammanlagt 22,5 hp)
För mig innebar detta utbyte i Australien vilket var en dröm! Här, här, här, här, här, här, här och här kan du läsa om olika sammanfattningar om utbytet.

T7 och T8

Klinisk psykologi 2 (25,5 hp)
Eriks kurs som jag minns fint tack vare honom, men i en tid av livet som i övrigt var tuff med mormor och morfar som lämnade oss.

Självkännedom och kliniska färdigheter (4,5 hp)
Så fint inslag och avbryt från alla andra kurser! En kurs med tid för reflektion, eftertanke och övning.

Statistik och metod (4,5 hp)
Då statistik inte är mitt starkaste så fick jag kämpa på undr denna kursen minsann.

Psykologpraktik (19,5 hp)
Vilken grej att tillslut komma ut och jobba (nästan) på riktigt! Här, här och här kan du läsa mer.

Klinisk metod inom psykologiområdet (6 hp)
Förberedelser inför patientarbete, en bra och vettig kurs!

T9 och T10

Psykologiska behandlingsmetoder inklusive psykoterapi (30 hp)
En del av denna kurs är patientarbete, men också andra delar är med i kursen. Sara och Dan gjorde ett starkt jobb att lyckas hålla hela kursen (den är lång!) i covid-tid, vilket inte kan ha varit helt enkelt.

Examensarbete i psykologi (30 hp)
MASTERUPPSATSEN – vilken grej! Hade en riktigt bra tid med bästa Greta och handledare Douglas.

Här och här kan du läsa mer om termin nio och tio.