Sista dagen på sommarlovet – är du ny student?

Det är sista dagen på sommarlovet idag. Det svider lite i magen faktiskt. Jag är helt säker på att det blir hur bra som helst att komma tillbaka men som jag tidigare varit inne på så tycker jag att förändringar kan vara jobbiga. Om två dagar rullar allt på – men just nu känns det lite tungt och fyllt av känslor.

Så jag förstår om du som imorgon ska kliva in på KI för första gången är nervös. Du som inte riktigt vet vilka som går i din klass. Du som inte riktigt vet hur det fungerar med lunchrasten. Du som inte riktigt känner dig helt safe i en helt ny miljö. I feel you. För det är inte helt lätt alla gånger. Det tar magamycket energi för det är så extremt mycket nytt.

Men vet du? På samma sätt som jag är säker på att jag kommer komma in i det hela efter två dagar så är jag säker på att du kommer göra det. Kanske inte på två dagar men kanske två veckor? Enligt mig är det helt fantastiskt att både plugga, träffa fantastiska vänner och lära sig sjukt häftiga saker och på så sätt utvecklas enormt. Så om det känns jobbigt nu – det kommer belöning framöver. Mina bästa tips inför att kicka igång höstterminen på bästa sätt är följande:

• Försök vara så öppen som möjligt. Prata med människor i din klass, lär känna människor och vidga vyerna.
  • Häng med på så mycket som du orkar. Det är inte megamycket av nollning på KI – men häng med på det som finns! Sittningar, klassdagar, fester och liknande. Häng med, samla klassen och gör roliga saker ihop.
  • Vila mellan varven. Hem och sov, träna, gör något avkopplande mellan varven.
  • Hitta ett bra sätt att plugga på. Hur fungerar du? Hur vill du plugga? Du lär dig efter hand hur du bäst studerar, så ingen stress utan våga testa och hitta hur du vill ha det.

Vill du annars läsa lite om hur det är på skolan? I så fall kan jag tipsa om mina inlägg hur en vanlig dag ser ut, om vägen till Karolinska Institutet och Psykologprogrammet eller kanske om vanliga frågor och svar på dessa.

Tre av många magiska vänner jag har fått från klassen på KI <3