#STUDENTSTRESS – Prokrastinering och hur en undviker det

Publicerat: 11 januari, 2019

När stress gäller att ha mycket att göra, så som att plugga på en tenta eller skriva en inlämningsuppgift, är det lätt att komma på tusen andra saker som känns mer viktiga. Känns det kanske igen att till och med att städa, diska och gå med återvinningen känns lockande när pluggberget växer? Och att serien du kollar på bara MÅSTE brännas av, att samtalet till din vän bara MÅSTE ringas? Du är i så fall inte ensam, du har prokrastinerat och alltså skjutit upp det du skulle göra, genom att göra något annat.

Det är faktiskt ett väldigt mänskligt och vanligt beteende att prokrastinera men ändock väldigt jobbigt att sitta sista kvällen med tentaplugg eller inlämningar – när du egentligen hade tid tidigare i veckan. Vi ser helt enkelt den kortsiktiga fördelen av att slippa plugga just nu och väger den tyngre än den långsiktiga fördelen av att sista-minuten-plugga och få ännu mer stress av det. Som student har du oftast ingen som står över dig och tvingar dig att göra saker en viss tid – utan det du ska förhålla dig till är en deadline eller tenta. Utan rutiner och ramar är det lätt att falla in i prokrastinering.

Vi kan dock bli bättre på att undvika det och på så sätt slippa stressen av att sitta med allt för mycket jobb under en allt för kort tid. Här är några tips på vägen:
* Först och främst kan du bli medveten om hur du fungerar, när prokrastinerar du? Vad har du för ursäkter? Hur ska du kunna komma på dig själv?
* Kom över obehaget och ångesten och bestäm att du måste sitta exempelvis 30 minuter. Efter dessa trettio minuter känns det troligen inte lika jobbigt, utan du kan fortsätta lite till.
* Planera in tiden när du ska göra det du ska göra, planera inte bara in din deadline. Den säger bara att du kommer närmare och närmare och säger egentligen inget alls om vad du ska göra här och nu. Gör en rimlig plan och strukturera upp det hela från start så att det inte blir sådär övermäktigt.
* Är det svårt att komma igång själv och att sitta hemma? Byt studieplats! Ha studiekompisar med dig! Detta får dig förmodligen att hitta fokus och tvingas bort från bortförklaringar eller eventuellt städande av din lägenhet..
* Utefter delmålen och målen – belöna dig! Vad får du när du har gjort det som kändes jobbigt? Lägg in något så att du både får kortsiktiga och långsiktiga belöningar av att du inte prokrastinerar.

Här är ett Ted Talk om prokrastinering som jag tycker är väldigt bra och roligt. Kika gärna in det om du tycker det är spännande (eller om du borde plugga och vill ha något som ändå är lite vettigt att prokrastinera med..;))

En god gurkmejalatte och en fin vän kanske kan hjälpa dig att komma igång i tid och slippa sista minuten stressen?

0 kommentarer

Relaterade inlägg

Om mig som bloggar

En träningstokig psykologstudent med rötterna i den småländska byn Ramkvilla – det är jag. Mitt namn är Felicia Stålhand och sedan hösten 2016 studerar jag på psykologprogrammet vid Karolinska Institutet.