Tågresa söderut och vardagshjältarna på förskolan

Sitter på ett tåg igen, men istället för att vara på väg norrut är jag nu på väg söderut. Men likheten med att lördagen kommer bestå av ett lopp finns kvar! Imorgon är det dags för Vildmarksloppet och även om kroppen har lite mycket träningsvärk från veckans pass så är jag sjukt taggad! Jag är också väldigt taggad på att träffa pappa, Evanson, mormor och morfar och broschan.

Har jobbat med PT-kunder och suttit och planerat lite plugg på tåget, men jag tycker det är väldigt sövande att åka tåg så rätt som det var hade jag somnat och sovit mig en bra sträcka. Ska passa på att plugga lite på söndag på tåget upp som kompensation för en slapp fredag. För även om vi inte har supermycket så vill jag bra gärna läsa kurslitteraturen och artiklarna ordentligt och såklart få samarbetet med pedagogen och förskolan att kännas stabilt.

På tal om det så hade vi i onsdags en gemensam kvällsföreläsning på skolan för både oss elever och även våra pedagoger vi jobbar med. Martin Forster pratade om tretton sätt att stärka relationer och utveckling på förskolan. Så nästa vecka när vi ska ha konsultationsmöte med pedagogen ska hen dels få höra om vår observation men också välja en eller två strategier att jobba med och bli guidad i. Första mötet, som vi hade förra veckan, valde pedagogen en utmaning och ett målbeteende som vi skulle fokusera extra på vid observation och som hen tyckte kändes relevant att jobba med. Detta första val har med andra ord speglat såväl vår observation som konsultationsmötet och strategierna. I torsdags förberedde vi oss inför konsultationen, genom att bland annat prata om upplägg och motiverande samtal och på måndag ska jag och Adrian få handledning inför konsultationen. Och alltså en sak jag redan nu lärt mig – vilka hjältar många förskolepedagoger är. Wow vilket jobb! Hatten av för den pedagogen som vi jobbar med och säkert väldigt många andra!

Området vid KI har blivit så himla höstigt och mysigt!