Tillbaka i plugget – men inte i skolbänken

Lika snabbt som det kändes som att praktiken tog slut, lika snabbt är jag inne i pluggvanor igen.

Nu har det gått några dagar på kursen Klinisk metod inom psykologiområdet  och samtidigt som det känns märkligt att inte gå till Liljeholmen varje dag så känns det som att det var nyligen vi satt och hade föreläsningar, inlämningar och tentor som rullade in. Så nu är det nya vanor som gäller. I dubbel bemärkelse då det inte alls är som vanligt på grund av Covid-19.

Nu är undervisningen helt på distans.

Så istället för att gå till Karolinska och ha undervisning på plats så sitter vi hemma och har undervisning i Zoom. Istället för att träffa grupperna som vi arbetar med så sitter vi och jobbar över nätet och i Zoom. Såklart supertrist att inte träffa klassen, då jag hade sett fram emot det, men annars fungerar det ändå bra än så länge. Under måndagen och tisdagen satt jag med en kursare, vilket var väldigt skönt, och resten av veckan blir det arbete i grupp och individuellt.

Vi gjorde tisdagen extra kul med partyhattar och sugrör!

Kursen vi började med nu är alltså Klinisk metod inom psykologiområdet.

En kurs på 6 högskolepoäng och som alltså sträcker sig fram till sommaren. Första delen av kursen är en del i pedagogik och retorik. Jättespännande! Målen för den delen är att:

• kunna förbereda och förmedla ett psykoedukativt budskap som kommuniceras till lekmän
  • kunna redogöra för och använda grundläggande begrepp inom pedagogik och retorik

Vi har än så länge fått en introföreläsning om pedagogik, haft en heldag i retorik och sitter nu med grupparbete för att förbereda en examination på fredag. Då ska vi redovisa ett förvalt ämne för en gymnasieklass. Nu blir det en påhittad gymnasieklass och istället är vi i grupper i klassen och spelar in vår egen redovisning via Zoom – men det ska nog funka fint det med! Min arbetsgrupps ämne är behandling vid depression och idag har vi lagt en grund som alla sen kan utgå ifrån när en gör sin egen presentation. Ska bli spännande att se hur det blir att göra en bra, pedagogisk och tydlig redovisning genom Zoom faktiskt. Det kräver lite eftertanke. Så – dags för mig att sätta fart med det – men om någon timme blir det kaffepaus och en promenad till butiken för att köpa choklad minsann!

Saften redo och klassen på Zoom <3