Tio tips för bättre mående i pandemitider

Sömn. Det låter så banalt och tråkigt men SÖMNRUTINEN hörni. Ojojoj vad den hjälper när den funkar och ojojoj vad den stjälper när den inte funkar. Lägga sig ungefär samma tid och kliva upp ungefär samma tid. Ge kroppen rutin på det. Just nu är jag inne i en period av kass sömn och jag längtar efter att återfå en bra rutin. Forskning pekar på 7-9 h och regelbundenhet vilket verkar vara bra även för mig, så det är dit jag strävar.

Hur min sömn just nu är – upp och ner!

Mat. Också en sådär simpel grej kan tyckas. Men viktigt att fylla på med god och mättande mat även när en sitter hemma och pluggar eller jobbar. Försök äta varierat och hitta en balans. Frukt och grönt, bra kolhydrater, fetter och protein. Och fika. Oj vad jag vill slå ett slag för det! Oavsett vad – hitta ett sätt att äta som passar dig. Och ät för tusan saker du gillar!

God mat på uppesittarkvällen.

Träning. Få in någon typ av aktivitet under dagen. Kan handla om allt ifrån ett tio minuters yogapass eller skutt med ett barn (eller vuxen) i en park till fuldans i lägenheten eller en timmes löpning. Vissa dagar kanske vi rör oss mindre och andra mer. Forskning pekar på att en vuxen individ under en vecka bör utföra minst 150-300 minuter av fysisk aktivitet av måttlig intensitet eller 75-150 minuter av fysisk aktivitet av hög intensitet. Utöver detta rekommenderas att utföra muskelstärkande aktiviteter och att undvika stillasittande. Men hörni? Gör det inte mer komplicerat eller pressat än det redan är. Har du tusen saker under dagen kanske du inte mår bättre att gå upp ÄNNU tidigare och klämma in träning – trots att det är bra med rörelse. Så i allt detta – var snäll mot dig själv.

Löpning (snabb va?!) på Stadion.

Dagsljus. Det är inte så speciellt ljust ens under dagen men att försöka komma ut och få lite ljus är en bra grej ändå. Det kan hjälpa såväl att vi får D-vitamin som att vi sover bättre på natten och blir piggare på dagen.

LJUS!

Sänk kraven. Ibland är kraven alldeles på tok för höga. Ni vet när, hur effektiv en än är, så kommer en inte ikapp sin egen to-do list? Gör istället en realistisk when-do list och sortera ut det du ska göra under en mer rimlig tid.

Här: Allt för många och långa listor…

Njut. Hänger ihop med ovanstående punkt. Och absolut att en behöver vara effektiv och produktiv ibland. Men många, inklusive mig själv, har ibland svårt att stanna upp i det snabba ekorrhjulet utan kör mest på. När en sak är klar går en snabbt över till nästa. Hur skulle det bli om en istället struntade i vissa (påhittade) måsten, kanske planerade om lite och faktisk gav sig tid att göra mysiga saker? Trots att det är pandemi så GÅR det ju göra saker som är mysiga för en själv. Nästkommande punkter handlar just om det. Kanske passar extra bra om du känner att du har oceaner av tid över men passar egentligen minst lika bra för dig som absolut inte har oceaner av tid över men lägger för mycket tid på jobb, plugg och måsten och hade mått bra av mer njut.

Njuter efter ett vinterbad <3

Distans-häng. Det ÄR trist att inte få hänga hur som helst, åka på weekends till vänner, hälsa på familj och liknande. Glöm inte bort att vi ändå kan få tag i viss sparkle från personerna vi älskar och håller kära. Vi kan styra videosamtal, spelkvällar, middagar eller en sån enkel sak som att prata i telefon.

Pappa på distans från Småland.

Läs, pyssla, pussla. Eller vad du tycker är kul. Många har bakat mer, pysslat mer och pusslat mer. Själv har jag två pussel som ligger på golvet och väntar. Tror ändå det är en vits att inte alltid, alltid slentrianmässigt hamna i soffan framför en serie – även om det också kan vara mysigt.

Pysslad julstjärna.

Gör något lyxigt. Kanske kan du njuta genom att laga extra god mat, ha spa-kväll, ta ett bad, köpa med dig en lyxig bakelse, ett gott vin du spanat ut eller beställa något du länge gått och längtat efter. Kan också handla om en så liten grej som att göra det lyxigt för sig själv hemma. Även om du äter middag och har myskväll själv – fixa i ordning lite, tänd ljus, duka upp fint, mys ner dig i soffan.

Älskar att göra en härlig buffé, tända ljus och landa i soffan.

Utforska något spännande. Vidga dina vyer. Vad vill du lära dig? Vad vill du bli bättre på? Vad vill du utveckla? Har du alltid velat kunna spela gitarr, tycker du historia är kul och vill kunna mer, vill du veta hur en redigerar filmer, vill du hänga mer i skogen – vad det än är. Välj något och sätt dig in i det. Märker du att det inte var din grej? Byt och testa något annat.

Smålands-skogen!

Ge till någon. Forskning visar att själva givandet påverkar otroligt mycket och att människor mår bra av att ge. Kanske kan du skriva ett brev, skicka ett kort eller pyssla något och lägga på posten?

Pyssle-kaos inför att skicka julkort.