Tre tips för att dra nytta av föreläsningarna

Välj din strategi

Först och främst – alla gör olika. Vissa antecknar på datorn andra för hand. Vissa antecknar inte alls. En del målar eller stickar. Leta dig fram till det som passar dig bäst och det du verkar lära dig bäst av.

Själv började jag med att printa ALLA powerpoints för att ta anteckningar för hand (otroligt mycket onödiga papper tänker jag nu..), sen gick jag över till att anteckna på datorn med på själva powerpointsen i One Note, efter det började jag ta anteckningar direkt i den nedladdade presentationen. Där mellan har jag testat att skriva i ett tomt word-dokument såväl som att skriva på papper. Vinnande koncept för mig under föreläsningarna har varit att anteckna i själva presentationen. När ingen presentation har funnits tillgänglig i förväg har jag, nu i och med att det körs över Zoom, screenshotat och lagt ihop en egen presentation.

Med den lilla utsvävningen – du lär testa olika och göra olika av omständigheter.

Lägg bort distraherande prylar

Det ÄR otroligt lockande att plocka upp mobilen, öppna Facebook (eller var det ens nerstängt? Tror inte det!), svara på ett mail, googla efter recept, söka på marketplace och VIPS så är en så långt bort ifrån rummet det går när en samtidigt har rumpan kvar på stolen.

Ibland, om det som föreläsaren pratar om känns superlätt eller inte alls intressant (kan ju hända!) så är det extra svårt att hålla fokus och extra härligt att ”passa på att fixa” med det ena och det andra. Och ja – det är ju en balansgång såklart men jag tycker själv att det lätt blir att allt blir halvdant om jag har många bollar i luften under föreläsningen. Så jag förespråkar att försöka göra en sak i taget och faktiskt involveras i föreläsningen ordentligt.

Nyttja pausen

45 minuter kan gå otroligt fort men kan också vara evighetsminuter. Oavsett vad så kan det kännas härligt att sitta kvar och pilla på mobilen eller småsnacka när rasten väl kommer. Nu, precis som ovan, låter jag som en lite för klok person, men jag säger det ändå: res på dig, sträck på dig och bryt både i huvudet och kroppen.

Snacks är också viktigt! Här tema rosa – energidryck, bär och godis 🙂