#utbytemelbourne – Fritid, sociala aktiviteter och sammanfattning

Det finns inget stopp för hur mycket fritidsaktiviteter och sociala aktiviteter som Melbourne erbjuder. Först och främst har du enorma möjligheter genom organisationer och klubbar på skolan, som jag nämnt tidigare. Detta är ett betydligt enklare sätt att träffa folk genom jämfört med under lektionerna. Det faktum att andra studenter, framför allt utbytesstudenter men även lokala, sitter i en liknande sits som du gör att många är sugna på att hitta på saker och träffa folk. Detta gör att det inte är svårt att få ett brett kontaktnät och många nya vänner som är taggade på att se mer av Australien, käka middagar eller plugga ihop.

Staden i sig erbjuder också ett rikt utbud av aktiviteter. Det finns bland annat marknad och nattmarknad på Queen Victoria Market, festivaler och marknader vid vattnet vid St. Kilda, Art walks inne i Melbourne, en rad olika museum och utställningar, Winter Festival på Federation Square, AFL på olika arenor, secondhand shopping, klätterkvällar på olika klättercentrum, barer med livespelningar, löplopp och mycket, mycket mer. Passa på att ta med dina nyfunna vänner från skolan och se och upplev mer av staden!

Marknad och skyskrapor

Staden som nästan aldrig sover <3

Utöver att se staden rekommenderar jag varmt att se saker utanför Melbourne också. Det är en lång resa till Australien och även om en inte kan räkna med att se allt så är det värt att hinna se en hel del. Vi gjorde en mängd helgresor och tältade oss igenom fantastiska Great Ocean Road (rekommenderar starkt!!), bussade till Sydney, åkte till Byron Bay och Guldkusten, och hikeade vid Mount Macedon, Wilsons Prom och The Grampians. Dessa resor kunde vi genomföra under våra helger och på så sätt lyckades vi se extremt mycket under terminen. Dessutom hoppade jag fallskärm, sprang Wings for Life och var med i ett spännande experiment i Melbourne.

Hike vid WIlsons Prom

Vid The Grampians

På guldkusten

Så fin strandpromenad längst med Bondi i Sydney

Då vi också hade ett Mid semester break i mitten av april hade jag möjlighet att se ännu mer av landet. Min mamma kom på besök och vi åkte till Cairns för att dyka i barriärrevet och se regnskogen, Sydney för Operahuset och Blue Mountain och utforskade ännu mer av Melbourne.

Blue Mountains

Dykning i Barriärrevet

Så summan av kardemumman av hela utbytet i Melbourne…
Jag hade tuffa månader innan jag åkte och vacklade väldigt mycket på om det skulle passa in i mitt liv där och då. Jag var ärligt talat tveksam på om jag skulle tycka att det var värt att resa. Men såhär i efterhand är jag OTROLIGT tacksam att jag tog mitt pick och pack och bosatte mig i Melbourne i fyra månader. För jag fullkomligt älskade det!

Visst var det utmanande men också så utvecklande och värdefullt. Tiden i Australien tror jag, likt andra saker jag gjort som inte bara är att följa strömmen, har utvecklat mig som person som kommer att gynna mig såväl i mitt framtida yrke som på ett personligt plan. Under ett utbyte ställs du inför utmaningar och behöver på många sätt börja på noll och hitta en ny vardag, rutin och ett sätt att vara. Du får även utvecklas genom att träffa människor från andra delar av världen och får se olika synsätt på saker och ting. Rent akademiskt får du också förmånen att se hur ett annat utbildningssystemet fungerar, vilket även det är lärorikt. Jag tog med mig bra och viktig kunskap från KI som hjälpte mig i mina studier och min vardag i Melbourne och nu har jag än mer kunskap med mig från Monash och Melbourne som jag kan ha nytta av såväl som fortsatt student men också i mitt framtida yrkesliv.