VFU och Covid-19 – hur fungerar det?

Det är speciella tider just nu. Därmed är det också speciellt att vara på VFU, verksamhetsförlagd utbildning, just nu. För de flesta i samhället ska jobba hemifrån, utbildningen på universiteten sker på distans och vi ska undvika social kontakt. Men på praktiken fortsätter det, för mig, nästan som vanligt – och blir av den anledningen också speciellt. Dock skiljer det sig ändå åt en hel del. Största skillnaderna är följande:

• Fler avboknigar från patienter
  • Inställda kandidatutbildningar, fortbildningar och vissa handledningar
  • Mer oro, frågetecken och funderingar på arbetsplatsen gällande den rådande situationen

Det ser såklart olika ut på olika praktikplatser. Vissa har fått byta ställe och andra har fått bemanna telefonlinje för samtal för den som är orolig. För min del är det lite lugnare då schemat ändrats i och med avbokningar och inställda aktiviteter – men jag kan och får ändå gå till min praktikplats vilket jag tycker är OTROLIGT skönt. Under timmarna där jag nu får luckor kan jag planera, förbereda, läsa in mig och skriva eventuella inlämningar till universitetet. Jag gör helt enkelt något produktivt av dagarna – oavsett hur mycket eller lite patientmöte jag har.

Det verkar som att våren snart är på gång på riktigt!