Hörni, nu är vi inne på sista kursen (patologi [i.e. sjukdomslära]) och det är inte alls långt kvar till sommarlov! Första året har gått så fort! Det har varit helt fantastiskt. Ny kunskap, nya vänner, nya erfarenheter. Tagga lite pluggledighet, start: om en vecka!

Under året har jag lyckats förbättra bland annat mina anteckningar något anmärkningsvärt.
Jag kommer inte dra till med massa olika tips och tricks och tekniker hit och dit, utan jag ska ge ett kort och simpel råd för detta är något som har funkat för många och med störst sannolikhet kommer det att funka för dig också: Använd färgkoder (och eventuellt rita)!

Jag har gått från

…till:

(Med det sagt kan jag inte påstå att min handstil har blivit mycket bättre 🙊😓)

Såklart är inte att rita något man gör under föreläsningarna, sådant gör man när man renskriver. Men det gör en skillnad – du gör dig själv en jättetjänst! Färger gör det enklare för dina ögon att skumma igenom texten och du kan använda de på många olika sätt. Du kan koppla vissa ämnen av samma kategori ihop och skriva de i en färg, eller kanske bara dela upp att varje stycke får en färg, och så vidare. Du bestämmer själv hur du vill dela upp det.

Det här blir nog mitt sista inlägg för år 1 – vi ses igen nästa termin! Tack för allt.
/Hajir

Hej hej!

Förlåt för inaktiviteten! Jag ska försöka mitt bästa med att uppdatera oftare.

Det är bara två kurser kvar till sommarlov och jag är jättejättetaggad för lite ledighet! Vädret har blivit så skönt, äntligen kan man med säkerhet säga att vintern är över. Måste bara dela med mig lite vårbilder🌸

(Bilderna är tagna med min mobilkamera och överförda genom chatten, så ni får ursäkta bildkvalitén.)



Some news? Den precis avslutade kursen handlade om just bildkvalité. Idag skrev vi tentan för Avbildningskvalité. Ja, det innebär att vi har varit på KTH under den perioden. Då har vi haft lite sådant här,

fast… mer avancerat.

En grej jag vill påpeka är att det har gjorts förändringar av utbildningsplanen för studenter som börjar fr.o.m höstterminen 2019 och den här kursen kommer alltså inte att ges som egen kurs längre. Kika själv här. Jag har tyvärr ingen mer information än så men har ni frågor kan ni absolut ställa dem så kan jag föra de vidare och återkomma med svar.

Ha det så bra nu i solen, låt era kroppar suga upp D-vitaminet men glöm inte att använda solkräm för att skydda er mot farliga strålar!

Först och främst beror det på vilket program du går på, men eftersom du är inne på min blogg antar jag att du är intresserad av just optikerprogrammet. OBS individuellt! Alla har olika studietekniker och takter. Jag kommer att skriva ur min egen erfarenhet. Vidare beror det också på vilken kurs.

Heltidsstudier brukar man rekommendera att lägga 40 timmar per vecka på. 40/7 blir ungefär 6 timmar per dag eller 8 timmar per dag i fem dagar om man faktiskt ska få någon helg! Men hur ser det ut i verkligheten?

Är man aktiv och effektiv i skolan behöver man oftast inte plugga hemma efteråt (förutom när tentan börjar närma sig). Räkna med att vi är i skolan 6~7 timmar. De flesta föreläsningar är frivilliga då universitetet innebär eget ansvar för sina studier, men jag rekommenderar STARKT att närvara. Det ger väldigt mycket! Du får ju ~7 timmar av 8 redan avklarade om du bara är där.

Och har du bra föreläsningsanteckningar som du förstår behöver du inte ens titta i en bok. Det här är någonting unikt för optikerprogrammet till skillnad från många andra, vi använder nästan knappt några böcker. Men de finns iallafall; är någonting oklart eller om man vill fördjupa sig mer och förstå bakgrunden till något – så får man ta fram böckerna! Alla kursböcker finns på KI:s bibliotek (KIB) antingen i fysisk form eller som E-bok.

Som sagt har varje individ sin egen takt och vissa kurser kräver mer tid än övriga. Med det sagt, det brukar ta faktiskt något mindre än 40 timmar i veckan rent generellt. Men allt beror vad man har svårt/lätt för och hur man lägger upp sina studier. Dagarna innan tentan kanske man lägger 12 timmar per dag så det kanske jämnar ut sig tillslut ändå? Skämt åsido. Lite överdrift. Dagen innan behöver dock vara helt ledig till tentaplugg enligt mig iallafall!
Kom ihåg att universitetet innebär intensiv tempo, förstår man inte något måste man direkt fixa det på en gång annars blir det svårt sen. Det går fort fram och nya saker kommer hela tiden. Men hjälp finns att få, så utnyttja det!

  • Ett tips: det gäller att förstå hellre än enbart memorera. När man förstår varför man gör som man gör/varför det blir som det blir/hur någonting är som det är (… you get the picture) kommer det genast att sätta sig bättre än om man bara försökte memorera att ”så är det”. Det är inte alltid lika lätt men man får fråga lärare eller klasskamrater. OBS 2, var försiktig för övertänkandet för man kan enkelt börja förvirra sig själv! Ibland kan det faktiskt vara nyttigt att acceptera att så är det, så länge man kommer ihåg det till tentan 😛

Visste du att du kan klura ut om en person är myop (närsynt, ser dåligt på långt håll) eller hyperop (översynt, ser dåligt på nära håll) bara genom att titta på dess glasögon? Efter det här inlägget kommer du kunna impa på andra!

  • Om du ser att verkligheten bryts till en mindre bild i glasögonen, så är personen myop.
    Bild: Igor, Pixabay

    Notera ansiktet under glasögonen och i. Titta på kanten.

  • Om du ser att verkligheten bryts till en större bild i glasögonen, så är personen hyoperop.

    Bild: Free-Photos, Pixabay

Ser du skillnaden? Beroende på hur stark myopi eller hyperopi en person har kommer bilden att vara ännu mindre respektive ännu större i glasögonlinsen. Nåja, dags att spana in folk med glasögon och gissa deras synfel. 🧐

Den här kursen har vi lärt oss bland annat att göra en hel synundersökning med preliminära tester såsom pupillrespons inkluderade. Visst finns det mycket kvar att lära och att bygga på (jag menar, är bara på första året), men när man reflekterar tillbaka inser man hur långt man har kommit. Hur kul?! ^-^ Snart är det dags att visa vad man kan och nu är det perfekta tillfället att öva på släktingar och vänner, haha. Vi i klassen har övat på varandra så många gånger att man snart kan nästan allas styrkor (om de har några).


Instrumentet på bilden kallas för foropter. Det består av inbyggda linser som hjälper oss att kontrollera synen på ett smidigare sätt än en provbåge.